Élménypedagógia: írás-olvasás megcsavarva

Sok írás volt már az oldalunkon arról, milyen is a jó tanár, mi a titka, és néhányukat be is mutattuk. Most Ambrózi Kata pszichológus, pedagógus összegyűjtött pár példát arra, hogyan varázsolhatjuk élménnyé az olvasás és az írás tanulását.

2017.11.19 Ambrózi Kata

Olvasás saját nevekkel

Az első, Winkler Márta „postás-játéka”. Amikor megérkezik az első osztályba egy csomó gyerkőc, akik még egymásnak is idegenek, ez a játék segítségükre lesz abban, hogy a közöttük levő kapcsolat elinduljon. A „postás” megérkezett az óra előtti szünetben, és otthagyott minden padban egy-egy személyre szóló levelet. A borítékok nagyméretűek, és mindenkinek rá van írva a vezeték- és keresztneve nagy nyomtatott betűkkel. A gyerekek, ha még nem is tudnak olvasni, általában a saját nevüket már felismerik ilyenkor. Így mindenkinek élmény a nevekkel játszadozni, hisz szeretik a saját nevüket, és rögtön egy ismerős dologgal találkoznak, ami bátorságot ad nekik. Amikor mindenki kézbe vette a borítékját, rajzolnak egy-egy bélyeget rá, így biztosítjuk, hogy megismerjék a sajátjukat, akkor is, ha van valaki, aki még nem ismeri fel a nevét. Lehet betűzgetni, és mindenki felolvashatja a nevét.

 

A „postás” csak játékból keverte el a leveleket

Másnap is megérkezik a „postás”. A tanító megkéri a gyerekeket, hogy nézzék meg, érkezett-e levél a számukra. Amikor előveszik a padból a levelet, rögtön fel is háborodnak, mert a „postás” sokat rosszul kézbesített. Most az a dolguk, hogy kijavítsák a hibát, és megkeressék a saját levelüket, illetve eljuttassák a kapott levelet a valódi tulajdonosának.

A gyerekek elkezdenek beszélni egymással, akik tudnak olvasni, segítenek betűzni a többieknek, így együtt zsizsegve megkeresik a levelek gazdáját. Együtt bogozzák ki a gubancot.

A tanító előveheti színészi képességeit, és meglepődhet: „micsoda hiba történt, hogy lehet az, hogy a „postás” ekkorát tévedjen”…

 

Egy észérv Marcinak

A névkártyákat sokáig használhatjuk, a betűket lehet például rakosgatni: a gyerekek kirakhatnak új szavakat a nevükből. (például: Révész Márton: észérv, ész, rév, vész, ront, már, vár, mér…) Lehet csoportokban betűzni, párban, vagy a táblánál egy nevet kiválasztva közösen ötletel az osztály. Nem kell itt megállni, találjunk ki új játékokat a nevekkel, vegyük elő többször a leveleket az első év folyamán. (További tippek Winkler Mártától Kinek kaloda, kinek fészek című könyvében).

 

Amikor nem baj, ha összekened a kezed

A betűket minél többféleképpen formázzuk meg, annál jobban megragadnak a gyerekekben. Otthon és iskolában egyaránt csinálhatjuk. Célszerű nagyobb méretben gondolkodni, mert a kicsi négyzetrácsokba és a vonalakba először még csak nehezen tudja az elsős gyerkőc bepréselni a betűket. Gyurma mindig van kéznél, gyúrják meg a betűket, vagy lapítsák ki, és hurkapálcával karcolják bele a szavakat. Öntsünk rizst egy tányérra vagy tálcára, és a gyerekek az ujjaikkal rajzoljanak bele betűket, de akár borotvahabot is fújhatunk rá. Izgalmas különféle textúrákkal kísérletezni. Használjunk furcsa tárgyakat írásra, fülpálcikákat nyomjanak festékbe, és pöttyözzék le a betűt, vagy radíros végű ceruzával nyomdázzanak akár szabadon, akár vonalkövetéssel. Nagy csomagolópapírra fessenek vastag ecsettel. Általában pötyi-készlet is akad otthon, azzal is ki lehet rakni a betűket… vagy lencsével, gombokkal, tésztával, fonallal, LEGOval. Akár az ujjakkal is elmutogathatják őket.

Vicces és hasznos is lehet, ha négy-ötfős csoportokat alkotnak, kapnak egy-egy négy-ötbetűs szót a gyerekek, amit testrészeik segítségével kell megjeleníteni (egy gyerek = egy betű), a többieknek pedig elolvasni.

 

H, mint „Hogyan mondjam el neked”

Szinte minden elsős terem falán láthatók az ábécé betűi. Ezt közösen is elkészítheti az osztály, ha minden betűhöz hoznak különböző képeket otthonról, majd közösen felragasztják ezeket a megfelelő betűt ábrázoló papírra. De készíthetnek saját maguknak is betűtablót: rajzoljanak, írjanak, ragasszanak képeket, szavakat az adott betűhöz, saját tetszésük szerint. Próbáljanak minél több technikát alkalmazni.

 

Tárcsázd a titkok kamráját – írásgyakorlás nagyobbaknak

Ha esetleg tudunk szerezni néhány régi telefonkészüléket, amin láthatóak a számok alatt a betűk is, készíthetünk titkos számkódos üzeneteket, amit a gyerekeknek meg kell fejteniük, vagy fordítva, vicceljenek meg bennünket, tanítókat.

Titkos üzeneteket gyertyával is írhatnak papírra, amit vízfestékkel tesznek láthatóvá.

Ha már tudnak valamennyire írni a gyerekek, kiváló gyakorlási lehetőség, ha levelezni kezdenek valakivel. Fogjunk össze egy másik osztállyal az iskolából, és alakítsanak levelezőpárokat, akik rövid üzeneteket válthatnak egymással.

Írjanak listát (a bevásárlólistához hasonlóan) a gyerekek arról, hogy milyen tárgyakat láttak a hétvégén, nem kell különleges dolgokra gondolni (autó, ég, madár, fa...).

 

Tetszettek az ötletek? Neked van még más tipped is? Oszd meg velünk!

Címlapfotó forrása: istock / energyy

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaiddal kapcsolatosan?

Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz!