A tudás gyökerének miért kellene keserűnek lennie?

Fa Nándor ötször kerülte meg a Földet. Az óceánon sosem érezte otthon magát. Tudta, hogy még oly tapasztalt hajósként is ő ott csak egy vendég. Itt tette fel magának az élete nagy kérdéseit és itt is találta meg ezekre a válaszokat. Legnagyobb meglepetésünkre nekünk is segített megfogalmazni, hogy miért írunk nektek újabb és újabb cikkeket.

2017.11.21 Hogyan mondjam el neked

Kinn a nyílt vízen - mondani sem kell - nem a mindennapi emberek életét élte. Egy nap jellemzően tizenkétszer húsz percet aludt. Minden húsz perces alvás előtt 6-8 másodperc alatt rutinszerűen memorizálta az adott pillanatban érvényes viszonyokat. Így, ha 10 perc múlva felriadt, azonnal tudta, hogy hol van, mi következik abból, amit néhány perce látott.

Arra a pillanatra azonban most is csak homályosan emlékszik, hogy mi történt akkor, amikor a célba ért. Akár egy évtizedig is dolgozott ezért a dicsőségért és mégis leginkább az maradt meg számára a beérkezésből, amikor a családjával találkozott, amikor megölelték egymást. Az ide vezető tíz évből azonban meglepő részletességgel tudja felidézni a hajó készítésének mozzanatait, az ide vezető folyamatot. Hogyan finomított egy-egy sarkot, egy-egy apró részletet a tökéletes formájú hajón. Hogyan csiszolta, milyen apró mozdulatokkal készítette.

Bármilyen furcsán is hangzik, de Fa Nándor elmondása szerint egész életét a fizika és a matematika uralta. Mindezt úgy, hogy általános iskolában megbukott matekból. Ez a tudomány valami idegen dolog volt számára, amit az ő tanára akkor és ott nem tudott megszerettetni vele. Később, felnőtt fejjel, amikor tudta, hogy szüksége van ezekre az ismeretekre; tudta, hogy mi is az értelme a régen távolinak és idegennek tűnő képleteknek, számoknak, fékezhetetlen étvággyal vetette bele magát a könyvekbe és csak falta a lapokat.

Látjátok, micsoda felelősség tanítani! No és micsoda lehetőség, ha minél több tantárgyat a gyerekek úgy tanulnak, hogy saját életkoruknak megfelelően megértik, hogy miért van az adott ismeretre szükség. Sőt, az első pillanattól kezdve mondjuk a közegellenállás törvényeit egy projekt keretében ők is egy csiszolópapír segítségével tanulhatják. Saját hajót faraghatnak és arról álmodhatnak, hogy az óceánon hajóznak. Hogy olyanok lesznek, mint Fa Nándi bácsi.

Jogos a kérdés, hogy miért kell egy sikertörténetének így kezdődnie? Lehetséges-e egy első ránézésre akár unalmasnak tűnő dolgot, mint a matematika tanulása élvezetessé tenni? Valaki már korán megtalálja ebben az izgalmat, sokan pedig hasonlóan a magyar tengeri medvéhez rémálomként gondolnak vissza ezekre az órákra.

Csíkszentmihályi Mihály tanulmányaiban hasonló megközelítésben vizsgált monoton munkát végző embereket. Eredményei szerint vannak olyan szerencsések, akik ezeket a munkákat is élvezetes kihívássá, flow-élménnyé tudják tenni. Gondoljunk csak az egri kukásokra, akik – az ismerjük el – nem túl csábító munkájukat tánccal tették élvezetessé.

A magyar származású professzor a Libri által szervezett Kihívás a köbön című előadáson kritikusan gondolt vissza saját iskolai élményeire is. Az ő gyerekkorában, Csíkszentmihályon az iskola kapuja felett egy latin nyelvű idézet állt: "A tudás gyökere keserű, de a gyümölcse édes."

De miért kell ezeknek a gyökereknek keserűnek lenni? Miért ne tanulhatnának izgalmas projekteken keresztül inspiráló tanároktól gyakorlatiasan? Te szülőként taníthatod-e ezt a pozitív hozzáállást a gyerekednek? A chicagói professzor szerint akkor teszed a legtöbbet szülőként, pedagógusként, hogyha folyamatosan a korának megfelelő kihívások elé állítod a gyereked. Egy 3 évesnek más a kihívás, mint egy 3 év 3 hónaposnak. Amennyiben folyamatosan résen vagy, idővel önmagában kialakul a vágy, hogy ő keresse meg az izgalmat feladataiban.

Lehet, hogy a te gyereked is hajós lesz, lehet, hogy egy nagy mesélő, vagy éppen egy másokat inspiráló tanár. Nem tudhatod. Egy biztos! Mi azért mutatunk be neked pedagógusokat, hogy minél többen megtartsák a hitüket abban, hogy a pedagógia élmény. Hogy ötleteket kapj, ha te még az iskolai felelést is élvezetessé szeretnéd tenni a gyermekednek / tanítványodnak; inspiráld, ha jobban rappel, mint a Kezdet Phiai; tudjál mit tenni, ha a te csemetéd úgy halmozza az élvezeteket, hogy élvezi a halmazokat.

 

Ajánlott cikkek:

Címlapfotó forrása: istock / DragonImages

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaiddal kapcsolatosan?

Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz!