Élménypedagógia: észrevétlen angoltanulás

Mindenki tudja, hogy a gyerekek agya egy igazi szivacs, ami követeli az új információkat, habzsolja a világot, mindent tudni akar. A nyelvtanulás egy olyan terep, ahol viszonylag kis energiával, szinte észrevétlenül tanulnak újat a gyerekek. Íme, Ambrózi Kata pszichológus, pedagógus írása arról, hogyan tanította játékosan angolra gyermekét egész kis korától.

2018.01.04 Ambrózi Kata

Már a babák is meg tudják különböztetni a különféle nyelveket egymástól. Sőt, a magzat már az édesanya pocakjában is ismerkedik saját anyanyelvével, és más hangokkal. Tulajdonképpen a nyelvtanulás születés előtt kezdődik. Miután a baba megszületik, nem csupán az anyukája hangját tudja megkülönböztetni másokétól, hanem a különböző nyelveket is egymástól. És ettől nem zavarodnak össze. A babák agyának csodálatos képessége, hogy az összes nyelv összes hangját képes megkülönböztetni egymástól. Ezt a képességét nagyjából egyéves koráig tudja fenntartani, ha csak a saját nyelvével találkozik. Így a hallás kulcsfontosságú a nyelvtanulásban.

Tipp: Mivel a hangzókészleteket meg tudják különböztetni a babák, megismertethetünk velük több nyelvet is, például kínait, spanyolt, törököt… Lejátszhatunk nekik különféle hangfelvételeket, szövegeket, meséket, dalokat.

Gondoljunk bele a kétnyelvű családok helyzetébe. A gyerekek pontosan tudják, melyik nyelv melyik, és mindkettőt képesek elsajátítani. Egy kulcsszabály van, hogy mindkét szülő a saját nyelvén szóljon a gyerekhez, hogy így hozzájuk kötve pontosan elkülönüljön a két nyelv.

Sok előnye van, ha a gyerek kétnyelvű, például jobban tud kapcsolni feladatról feladatra, a figyelmét gyorsabban tudja váltani, rugalmasabban gondolkozik, jobb a problémák megoldásában, könnyebben tanul harmadik nyelvet, sőt, az idős korukban kezdődő agyi észlelőfolyamatok is később, lassabban indulnak hanyatlásnak.

Két nagyon fontos tanulsága van a fentieknek. A gyerekek legkisebb korukban a legfogékonyabbak nyelvtanulásra, nulla- és hároméves koruk között vannak a legelőnyösebb helyzetben. Viszont még hatéves korukig nagyon gyorsan és fogékonyan tanulnak.

Azok a gyerekek, akik több nyelvet ismernek, sok téren élveznek előnyt egynyelvű társaikkal szemben.

Mit tehetünk mi, egynyelvű családok?

A válasz egyszerű. Már újszülött koruktól tegyünk be a lejátszóba angol nelyvű hangoskönyveket, mondókákat, egyszerű dalokat. Ezek halkan, de hallhatóan szóljanak a háttérben,. Hallgathatjuk etetés közben, játék közben, „csak úgy”. Heti néhány óra hallgatással már eredményes lehet ez a kis játék, használ a rendszeresség, és az is, ha mindennap hallgat valamennyit a gyermek. A mennyiségre nincsenek pontos kutatási adatok. Nem kell túlzásba esni, nem mehet az anyanyelv elsajátításának kárára, hisz ez a mi élő kapcsolatunk a gyermekünkkel.

Fontos, hogy anyanyelvi angol legyen, nem javaslom, hogy mi kezdjünk el nekik mesét olvasni.

Nem leszünk olyan jók, mint az anyanyelviek, még akkor sem, ha felsőfokú nyelvvizsgánk van. Az a kulcs, hogy az eredeti, angol nyelvre jellegzetes hangzókat hallja, hisz a baba agya ezek megkülönböztetésében igen jó. Mi valószínűleg nem tudjuk elég tökéletesen utánozni ezeket a hangzókat. A kétnyelvű gyerekek szempontjából is fontos, hogy egy szülőhöz egyetlen nyelv kötődjön. Ez nem azt jelenti, hogy soha ne szólaljunk meg előttük angolul, viszont ne mi legyünk az elsődleges referencia.

Semmi boszorkányság nincs e módszer mögött. Pofon egyszerű, bárki számára elérhető, és nekünk sem kell nyelvgurunak lennünk, hogy hatékony lehessen. Csupán el kell kezdeni csinálni, és folytatni. Meglepő módon viszont épp az egyszerű dolgokat kezdjük el a legnehezebben.

A módszert házilag teszteltük, pedagógusként és pszichológusként volt némi fogalmam arról, hogyan induljak el, igyekeztem a saját lányomnál tudatosan elkezdeni és felépíteni az angol nyelv tanulását. Ötévesen meglehetősen nagy a szókincse, és egyszerűbb mondatokat is meg tud fogalmazni. A kiejtése pedig irigylésre méltó. Nem beszél folyékonyan, de van hozzá kedve, nincsenek benne gátlások, hogy valamit rosszul mond. Arra törekszik, hogy kifejezze magát, nem használ betanult mondatokat. Nem zsenipalánta, inkább „kísérleti nyúl” volt, hogy használható-e az elképzelésem, de nagyon úgy tűnik, hogy igazam lett. Abban biztos voltam, hogy ezzel nem rontom el az életét, legfeljebb nem tanul semmit a módszeremmel… mindössze ennyi volt a kockázat.

A lényeg, hogy a gyermek észrevétlenül, intuitív-módon sajátítja el a nyelvet, a maga ritmusában, és nem fél használni azt. Egy csomót hibázik majd, ami nem baj, mert ha megfigyeljük egy bölcsődés-óvodás korú gyermek beszédét, az sem lesz tökéletes. Ez életkori sajátosság, a nyelvi fejlődés természetes menete. Nem is javallott nagyon hangsúlyosan, rendszeresen kijavítani, mert elvehetjük a kedvét az örömteli csacsogástól, komplexusokat nevelhetünk belé. Elegendő, ha hallja a mi helyes beszédünket, esetleg (ezt is ritkán) megismételjük helyesen, amit mondott feltűnés nélkül.

Ha autentikus angol szöveget hall a gyermek, hasonlóképp a helyes nyelvtan fog rögzülni a hibák ellenére.

Nem válik ettől kétnyelvűvé gyermekünk, de az angol nyelv nagyon ismerőssé válik, és biztonságos terep lesz számára, amit később tudatosabban fog tanulni az iskolában.

A mesenézésnek is eljön egyszer az ideje minden gyerek életében. Keressünk nekik mesét angolul YouTube-on. Vagy ha DVD-t választunk, vegyünk eredeti nyelvűt. Számítógépen, laptopon, okostelefonon, táblagépeken is nézhetik. Ha már mesenézés, legalább legyen legalább valami hasznuk belőle.

Ha nem néznek más nyelven is mesét, nem fognak tiltakozni. Ez lesz nekik a mese. Illetve ha egy mesét elkezdett angolul nézni a gyermek, akkor lehetőleg ne mutassuk meg neki magyarul ugyanazt, mert akkor inkább a saját nyelvén lesz kedve nézni.

Biztos sokan nőttetek fel, kedves olvasók, az angol nyelvű Cartoon Network-meséken. Az én angoltudásomhoz ez is nagyban hozzájárult, manapság pedig az eredeti nyelvű sorozatoknak köszönhetem, hogy használni is életszerűbben tudom (még ha nem is tökéletesen).

Az angol nyelvű mesék kedvéért beleférhet egy kis füllentés, nyugodtan mondhatjuk: „csak ezen a nyelven jön be az adás”… „csak ezen a nyelven találtunk meg adott mesét”. De azt véletlenül se állítsuk, hogy nem léteznek magyarul mesék, és persze magyarul is nézhetnek, nem kell tiltani. Ha a gyereknél kialakul az a szokás, hogy angolul néz rendszeresen meséket, akkor meg fogja szokni, nem lesz vele problémája, de fontos, hogy kedvére való legyen a mese, és életkorának megfelelő.

Felhasználtam a tudást, hogy a lányom szereti a pónikat, így a My Little Pony-meséket örömmel nézi a mai napig angolul. Sőt az oviban nem lett emiatt kirekesztve, a többi gyerekkel együtt játszanak a pónikkal, pedig ők magyarul látják a meséket.

Tanuljunk angolul a YouTube-on!

Szinte minden otthonban van internet, számítógép vagy valamilyen okos kütyü. A világ legegyszerűbb dolga elindítani egy angol nyelvű YouTube-videót, hogy menjen a háttérben, nézni sem kell. Angolul sem kell tudnunk hozzá. Vannak online szótárak, egy-két szót beírunk, amire szeretnénk rákeresni a YouTube-on, és kész, rengeteg opció közül válogathatunk. Sőt, ha elkezdünk angolul meséket, dalokat nézni, akkor a YouTube maga is hasonlókat fog ajánlani. De nem árt beállítani, hogy csak gyerekbarát tartalmak jelenhessenek meg. Sok csatorna kifejezetten gyerekeknek készül, például a LearnEnglishKids, MotherGooseClub vagy a SesameStreet. Ezek mellett mesékre is bukkanhatunk, például Beatrix Potter Nyúl Péter vagy Tomi Cica történeteire. De megtalálhatjuk Peppa Malacot, Ben és Holy Titkos Királyságát, Samet, a tűzoltót, Thomast, a gőzmozdonyt, vagy más egyebet, amik jelenleg is mennek a tévében. Így nem kell attól félnünk, hogy kimarad valamiből a gyerekünk.

Nyilvánvalóan ez a módszer bármely nyelv elsajátításához alkalmazható. Én az angolt választottam a gyerek első idegen nyelvének, mert szerintem ez az alap nekünk itt Közép-Európában.

Látható, minimális az energiabefektetéssel részünkről, a pedig mégis gyerekek könnyedén, önállóan megismerkedhetnek egy másik idegen nyelvvel. A mesék, dalok, mondókák által tanulhatnak angolul a maguk ritmusában. Csupán a rendszerességre kell odafigyelni, és a megfelelő tartalmakra. A lányunk angoloktatása nem jelent plusz kiadást, nem járt semmilyen foglalkozásra, viszont egy kis odafigyeléssel olyan pluszt kapott, ami megkönnyítheti a jövőjét.

 

Címlapfotó forrása: istock / nito100

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaiddal kapcsolatosan?

Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz!