Mennyi édességet adjunk a gyereknek?

Mikulás, karácsony, vendégvárás és nagymama látogatás – nem is lehet kimaradni a sok csokoládé és sütemény rengetegéből. Mennyire ártunk gyermekeinknek ezzel az édességlökettel és mikor beszélhetünk már csokoládéfüggőségről?

2016.12.03 Hogyan mondjam el neked

Védjük meg a gyerekeket a csokireklámoktól!

Jelenleg a cukor a legerősebben támadott tápanyag a világon. Közvetlen összefüggésbe hozzák olyan népbetegségekkel, mint az elhízás, cukorbetegség és fogszuvasodás. Adóztatják, szabályozzák, egyértelmű jelöléseket vezetnek be a termékeken és korlátozzák az édességekre marketingtevékenységet, hogy minél kevesebb ilyen reklám érhessen el közvetlenül a fiatalokhoz. A WHO ajánlása, hogy a teljes napi energia-bevitelnek maximum 10%-át tegyék ki a szabad cukrok, de a legjobb az lenne, ha 5%-nál is kevesebb lenne. Miért ilyen támadott a cukor? Mennyire ártalmas és függővé lehet-e egyáltalán válni tőle?

Év végén megduplázódik a csokifogyasztás

Az ünnepek közeledtével meglódul az édességfogyasztás, különös tekintettel a csokoládétermékeké. Decemberben fogy több mint 25 ezer tonna csokoládé hazánkban. Hagyományszerűen csokoládét hoz a Mikulás, csokival vannak tele az adventi kalendáriumok, szaloncukor lóg a karácsonyfán és a hétköznapokban is egyre több édességgel kényeztetjük magunkat és egymást.

A tudatos szülő némileg aggódni kezd – miközben kényeztetné gyermekét és köti az ünnepi édességdömping hagyománya, mégiscsak aggódik a gyerek súlyáért, fogai minőségéért és helyes táplálkozásáért.

Hány kiló csokit eszik a magyar? Európában a középmezőnyben vagyunk a csokoládéfogyasztást tekintve az Euromonitor adatai alapján. A svájciak csoki iránti vágya utolérhetetlen, az egy főre jutó fogyasztást tekintve 2014-ben Svájc, Németország és Ausztria volt az éllovas. Svájcban fejenként 9 kiló csokit esznek, Németország és Ausztria 7,9 kilogrammal holtversenyben áll a dobogó második helyén. Ezután következik az Egyesült Királyság illetve Írország (7,5 kg). Magyarország 2014-es fogyasztását nem publikálta, de egy évvel korábban ezeknél jóval kisebb, 3,9 kilogrammos átlagérték adódott. Ráadásul hazánkban a gyerekek naponta átlagosan 150-200 grammnyi zöldséget fogyasztanak a WHO ajánlásában szereplő 400 gramm zöldség-gyümölcshöz képest.

Lehet helye a táplálkozásban

A csokoládé az emberek többségének nagy csábítást jelent. Ha egyébként odafigyelünk a minőségi és kiegyensúlyozott táplálkozásra és betartunk néhány alapszabályt, nem kell lelkiismeret-furdalást éreznünk egy-egy csokiszelet elfogyasztása után.

Hogy mikor, mennyit és milyen csokoládét együnk a táplálkozás-szakértők szerint, abban nem sok meglepőt fogunk találni.

  • hetente 1-2 alkalommal kis mennyiségben

  • mindig minőségi terméket válasszunk - a magasabb kakaótartalom jelzi a jobb minőséget

  • ne a főétkezések helyett, hanem utána, desszertként együk a csokit

  • alkalmanként 1 adag ne egy egész tábla legyen, hanem egy szelet vagy néhány kocka

  • ne váltsa ki a gyümölcsök és zöldségek fogyasztását

  • ne majszoljuk, hanem élvezzük az ízhatást

  • amennyiben súlyproblémáink vannak vagy lehetnek, úgy sportoljunk utána.

A gyerekek és az édességek

A helyes táplálkozásnak kiemelkedő szerepe van az egészség fenntartásában és számos betegség megelőzésében, a normális növekedésben, fejlődésben. Az egészséges életmód és táplálkozás egyre szélesebb körben terjed és sokszor túlzó híradások is megjelennek, miszerint egyik-másik tápanyagnak teljes mértékben gátat kellene szabni – ezekben pedig sokszor kerül a csoki célkeresztbe. Sok szakértőtől lehet ugyanakkor azt hallani, hogy nincs rossz étel, csak rosszul összeállított étrend.

A gyermek egészséges táplálkozásáért a szülő felel elsősorban. Fontos biztosítani a napi ötszöri étkezést, odafigyelve arra, hogy az asztalra a lehető legváltozatosabban kerüljenek a tápláló ételek.  Mindenféle élelmiszer fogyasztása megengedett, sőt, nagyrészt szükséges is. A szélsőségeket viszont érdemes kerülni.

Tehát: része lehet-e az édesség gyermekek egészséges étrendjének? Az édes íz szeretete velünk született, a többi ízzel csak később ismerkedik meg a csecsemő, és a szülőkön múlik, hogyan alakítják későbbi szokásaikat. Nem szükséges és nem is érdemes teljes mértékben eltiltani az édességtől. A gyermekek érdeklődőek, értelmesek, taníthatóak, így – mint minden másban is - érdemes figyelmet szentelni annak is, hogy megtanulják az az édességek helyét és szerepét a táplálkozásban.

A cél, hogy ne úgy tekintsenek az édességre, mint tiltott gyümölcsre, jutalomra vagy ajándékra. Ésszerű korlátokat érdemes kitalálni és természetes részének tekinteni a táplálkozásnak. Fontos az is, hogy az édességek fogyasztása ne legyen mindennapos, semmiképp se a főétkezések helyett legyen, s hetente csak 1-2 alkalommal szerepeljen a gyerekek étrendjében.

  12 kép

Forrás: 

  12 kép

Forrás: 

Tippek az ünnepi csokiözön mértékletes túlélésére:

  • a Mikulás ne csak csokoládét, de narancsot, aszalt gyümölcsöt is hozhat a csizmába vegyesen

  • a kevesebb több, vagyis válasszunk minőségi csokoládétermékeket, minél nagyobb kakaótartalommal, legyen szó csokimikulásról vagy szaloncukrokról

  • ha lehetőségünk van, közös program keretében készítsünk együtt érdekes finomságokat, akár mézeskalácsot, aszalt narancshéjat, ami izgalmas versenytársa lesz a hétköznapi csokoládénak

Érdekességképpen bemutatjuk a Magyar Édességgyártók Szövetsége által készített csokival kapcsolatos tényeket és tévhiteket tartalmazó infografikákat.

Címlapfotó forrása: istock / MachineHeadz