Egy táblányi boldogság, avagy a csokifüggőség

Megpillantom a kedvenc csokoládémat és elindul a nyálelválasztásom, ha pedig megbontok egy táblacsokit, az egészet felfalom – többen ismerik ezt a jelenséget és mosolyogva csokoholistának vallják magukat. Na de tényleg létezik a csokifüggőség?

2016.12.05 Hogyan mondjam el neked

Kényeztetéstől a boldogságon át a csokifüggésig

Az édes íz érzékelése az ember számára örömforrás. Nem csoda, hogy nagy mennyiségben adnak édes ízű anyagokat élelmiszerekhez és italokhoz. Az édes íz érzékelése valószínűleg velünk született képesség. Ugyanakkor az érzékelés mértékében az egyének között különbségek figyelhetők meg. Az édes élelmiszerek iránti igényünk hedonikus, érzelmi és kulturális tényezőkkel is kapcsolatos. A cukrok iránti ragaszkodást még inkább fokozhatja az olyan neveltetés, amely az édességet jutalmazásra használja.

Számos oka van annak, hogy valaki csokoládét eszik, az unalomtól kezdve az átmeneti örömszerzésen keresztül a folyamatos jóllét illúziójának fenntartásáig, hiszen az endorfinok felszabadulnak a testben, amelyek a boldogság érzetért felelnek. Ha a boldogsághormonok kiürülnek a szervezetből, a test újra kívánja a jó hangulatot, sóvárogni kezd az újabb adag édesség után, és ez az érzés csak akkor csillapodik, ha ismét elmajszolunk pár kocka csokoládét.

  12 kép

Forrás: Hogyan mondjam el neked

De mikor beszélhetünk már problémás csokihasználatról?

  • Ha túl gyakran, intenzíven sóvárogsz utána; egyes napszakokban elmondhatatlan vágyat érzel, hogy elmajszolj egy kis csokit.

  • Ha rágondolsz, vagy megérzed az illatát, máris elindul a nyálelválasztásod, ha előtted van, nem tudod kontrollálni magad.

  • Ha rosszkedvű, ideges vagy, netán szorongsz, s úgy tűnik azonnal elmúlik, ha szétolvad a szádban az édesség.

  • Ha a düh, rossz érzet, szomorúság megszűnését várod a csoki fogyasztásától.

  • Ha egyértelműek a csokifogyasztás hátrányai, káros következményei (pl. fejfájást okoz), mégsem tudod abbahagyni a fogyasztását.

  • Rohamevést produkálsz néha, amikor hihetetlen mennyiséget eszel egyszerre.

  • Ha elvonási tüneteket észlelsz, ha kimarad egy nap.

Ha úgy érzed, a csoki gondot jelent az életedben, keresd meg az okát, miért ragaszkodsz hozzá ennyire, és miért nyúlsz mindig utána. Ha azonosítottad a csokifüggőséged okát, rajtad múlik, hogy le tudod-e győzni. Megpróbálhatod egyedül, családod és barátaid támogatásával, egy ugyanilyen céllal rendelkező kisebb csoport együttműködésével vagy szakember segítségével.

Hogyan szüntetheted meg a sóvárgást?

  1. Határozd el, hogy nem eszel csokoládét, és tartsd magad az elhatározásodhoz. Ne szegd meg, ne gyengülj el, minden egyes „ellenállás” után dicsérd meg magad. Ez drasztikusnak tűnhet, de sokaknál csak így működik.

  2. Iktass be egy kevéske csokit az étrendedbe. Ha megengeded magadnak, és nem érzed, hogy tilos, nem fogod annyira kívánni. Ne állj ellen a csokinak, egyszerűen legyél barátságban az elfogyasztott adagokkal. Érdemes lehet alternatív energiaforrásokat, magokat, egészséges rágcsálnivalókat otthon tartanod és fogyasztanod.

  3. Kalkulálj, ha ösztönöznek az anyagiak. Számold össze mennyit költesz egy héten/hónapban/évben csokoládéra és döntsd el, mire költöd, ha megtakarítod. Válassz valami igazán vonzó jutalmat magadnak. Válts rendkívül jó minőségű, 80-100%-os kakaótartalmú csokoládéra, egységnyi pénzből kevesebbet fogsz tudni venni és nem is kívánsz olyan sokat majd belőle.

  4. Kerüld a csokipolcot, azokat a helyzeteket, amelyek kísértésbe visznek, a boltban azt a részt, ahol a csokoládé van, azokat a vendéglátóhelyeket, ahol szem előtt van a csokoládétorta.

  5. Használj aromaterápiát, füstölőket, hogy más illatanyag ingerelje az orrod. Foglald el magad, máshova koncentráld a figyelmed, ne unatkozz. Próbálj ki új ételeket, fűszereket, hogy az ízlelőbimbóid változatosságot kapjanak.

  6. Rosszkedv, szomorúság, düh esetén legyen alternatívád: látogass meg valakit, aki felvidít, menj olyan programra, közösségbe, ahol jobban érzed magad. Vedd észre az igazán nehéz időszakokat, amikor leginkább erős a sóvárgás, vágy, és tudatosan készülj ezekre alternatívákkal magadnak. A hideg, borongós időjárás, sötét hónapok mindenkinél veszélyforrást jelenthetnek, nők a menstruációt megelőző napokat is annak tartják.

  7. Kezdj el rendszeresen edzeni, hiszen az is ellát téged boldogság-hormonokkal, ráadásul kevésbé leszel stresszes is.

  8. Továbbá ne feledd, a csokifüggőség, valójában cukorfüggőség is, tehát olyan ételekkel, italokkal ne váltsd ki, amelyek ugyancsak túlzott cukortartalmúak, hiszen azzal nem leszel beljebb.

Egy csokifüggő vallomása

„Nekem sokat segített volna, ha találok olyan írást ami a csokifüggőségem legyőzését lelkiekben támogatta volna, de olyasmikre bukkantam csak hogy: „miért kéne róla leszokni” meg „ bizonyított tény hogy a csoki egészséges” típusú cikkeket. Egyedül maradtam a kínjaimmal. Azok, akik azt hiszik, hogy nem csoki függők, de szinte naponta esznek csokit (és fogyasztanak cukrot), próbáljanak nem enni egy-két napig, majd meglátják, miről beszélek! Én szörnyen imádtam a csokit, a Milka volt a kedvencem. Képes voltam egy ültő helyemben felfalni egy egész táblát. És persze annyira feldobott, jó kedvem lett tőle. Az íze, az állaga, és persze a beltartalma miatt. Az ízfokozók, a koffein, a cukor, fenil-etilamin (amfetaminhoz hasonló vegyület), és a teobromin megtették a hatásukat. Aztán persze hamar elmúlt a jó érzés, és újabb cukros dolog kellett, lehetőleg csoki. Ez legtöbbször úgy működött, hogy napi szinten ugyanabban az időben kívántam meg a csokit. Szóval az érzékeim rabja lettem.” A leszokás története, nehézségei, mérföldkövei olvashatóak ezen az oldalon, amelyből látható, hogy valódi életmódváltás kellett a csokoládéról való leszokáshoz a hölgynek.

Címlapfotó forrása: istock / Ebauwens

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaiddal kapcsolatosan?

Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz!