Beyond Addiction: Mi van a függőségen túl?

A Beyond Addiction címet viselő, Sat Dharam Kaur és Jovan Joti Kaur által kifejlesztett, dr. Máté Gábor függőséggel kapcsolatos tanításait is magában foglaló tréningsorozata a kundalini-jóga alkalmazásával segít leküzdeni a résztvevők testi és lelki függőségeit. A képzés szeptemberben Budapesten is bemutatkozik, ennek kapcsán most bemutatjuk a módszer legfontosabb pilléreit.

2018.09.25 Aeffect

A szeptember 22–30. között Budapestre látogató kilencnapos intenzív tréning 16 lépésben segít abban, hogy a függőségben szenvedők megtalálják belső egyensúlyukat, és ahogy a kurzus hivatalos weboldala írja, „önmaguk legjobb verziójává” váljanak. Mindehhez többek között az úgynevezett kundalini-jóga elsajátításával járul hozzá a kurzus, amelyet a „jógák királynőjének” is neveznek. Ahogy a különböző jógatípusokat ismertető Sat Nam-jóga írja, a kundalini egy holisztikus jógikus módszer, amely jótékony hatással bír az immunrendszerre és az idegrendszerre, ugyanakkor méregtelenítő, stresszoldó és energetizáló hatása is van.

A képzés egyik oktatója, dr. Máté Gábor magyar származású kanadai orvos, akinek munkássága legfőképpen a szenvedélybetegségekre, a stresszre, illetve az úgynevezett figyelemhiány zavarra (ADD – attention deficit disorder) összpontosul. Ahogy egy korábbi interjúban fogalmazott, habár ezek elsőre különböző jelenségeknek tűnnek, közös bennük, hogy a gyerekkorból erednek, illetve „az is igaz, hogy ha valakinek figyelemhiánya van,  sokkal hajlamosabb a szenvedélybetegségekre”. Ugyanakkor a függőségekre való hajlam kialakulásához a gyermekkori traumák is hozzájárulnak.

A többek között a A sóvárgás démona Ismerd meg a függőségeidet, A család ereje Ragaszkodj a gyermekeidhez!, A test lázadása Ismerd meg a stresszbetegségeket és a Szétszórt elmék A figyelemhiány zavar új gyógymódja című könyvek szerzője belülről is jól ismeri az ADD-t, hiszen 52 éves korában diagnosztizálták nála a betegséget. A szakember szerint a figyelemhiány nem örökölt betegség, hanem egy a gyermekkori stresszhatások kezelésére kialakított alkalmazkodási forma. Éppen ezért a kezeléséhez is elsősorban ezeknek a traumáknak a megértésére van szükség, ugyanakkor Máté Gábor nem utasítja el a gyógyszeres kezelést sem. Ahogy egy, a hvg.hu-nak adott interjúban fogalmazott:

„Én egyáltalán nem állítom, hogy ne használjunk orvosságot, de ne ezt hangsúlyozzuk. Én magam is szedtem gyógyszert, és örülök neki. Segített. Ezzel szemben azt állítom, hogy a gyógyszer nem a válasz, a gyógyszer egy pillanatnyi segítség a tünetekkel szemben.”

A Beyond Addiction című, 16 lépésből álló kurzus azonban nem a pillanatnyi tünetkezelésre, hanem a belső egyensúly felépítésére és fenntartására fókuszál. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk, melyek ezek a lépések, és hogy ezek hogyan járulhatnak hozzá egy a szenvedélybetegségek okozta sóvárgás nélküli, teljesebb és boldogabb élethez. Az alábbi felsorolás elkészítésekor a kurzus programjának részletes leírását vettük alapul.

 

  1. A kurzus első lépésében a résztvevők megtanulják felismerni azokat az egészségtelen gondolati mintákat, amelyek múltbeli tapasztalatokból épülnek fel. Az elsajátított légzőgyakorlatok segítenek a bal- és jobb agyfélteke működésének összehangolásában, valamint a paraszimpatikus idegrendszer aktiválásában.
  2. A második óra a stressz hatásait tárgyalja, és segít azok kezelésében. Szintén szó esik arról, hogy az agy homloklebenyének fejlesztése hogyan járulhat hozzá az addiktív viselkedési formák visszaszorításához.
  3. A kurzus harmadik lépésében a résztvevők meditációs gyakorlatokat sajátítanak el, amelyek segítik a hatékony kommunikációt, valamint olyan jógagyakorlatokat, amelyek szintén a kommunikációs képességeket és az intuitív készségeket támogatják.
  4. A résztvevők olyan gyakorlatokat tanulnak meg, amelyek megerősítik a idegrendszert, és segítenek a szexuális energiát a „magasabb energiaközpontokhoz” irányítani. A további jóga-, illetve meditációs gyakorlatok a vesék megerősítésében, a félelemérzet csökkentésében, az addiktív szokások megtörésében, valamint a múltbeli fájdalmas emlékek eltávolításában segítenek.
  5. Az ötödik óra a szokásokon alapuló cselekvés helyett a tudatos cselekvés elsajátítását célozza jóga- és meditációs technikákon keresztül. A gyakorlatok segítenek a gondolatok, érzelmek és vágyak nyomon követésében, illetve disztingválásában, még azelőtt, hogy azok tettekhez vezetnének.
  6. Meditációs gyakorlatok a belső feszültségek feloszlatására és a semlegesség kialakítására.
  7. A hetedik óra a szokások kialakulásának és megtörésének mechanizmusait tárgyalja, különös tekintettel az elkötelezettség, a fegyelem, a pozitív megerősítés és a társak támogatásának fontosságára. Szintén szó esik a méregtelenítő diétákról, a tudatos és tudattalan szokásokról, illetve az új szokások (például korán kelés) kialakításának módjáról.
  8. A kurzus nyolcadik modulja a választás erejével és a tudatos döntésekkel foglalkozik.
  9. A kilencedik modul arra mutat példákat, hogy hogyan támaszkodhatunk minél jobban saját magunkra, hogyan – nevelhetjük újra” magunkat, illetve olyan meditációs gyakorlatokat mutat be, amelyek segítik az önértékelést és az önkontrollt.
  10. A tizedik alkalom értékeink, illetve a bennünk rejlő tehetségek azonosítására összpontosít, reflektálva arra, hogy személyes élettörténetünk hogyan járult hozzá ezen készségek kialakulásához.
  11. A felszabadult létezés négy aspektusa, illetve azok megvalósításának tárgyalása mellett a résztvevők az idegrendszert megerősítő jógagyakorlatokat sajátíthatnak el.
  12. A tizenkettedik modul az időnk eltöltésének tudatosabb tervezésében segít, hogy életünknek azokra a területeire összpontosíthassunk, amelyeket korábban elhanyagoltunk, illetve fejleszteni szeretnénk.
  13. A tizenharmadik alkalom a megbocsátás és a hála attitűdjének kialakításával foglalkozik.
  14. Jógagyakorlatok a mirigyek, mellékvesék és az idegrendszer kiegyensúlyozására.
  15. Hogyan ismerjük fel a visszaesés jeleit? Melyek azok a figyelmeztető jelek, amelyeket észre kell vennünk, hogy megakadályozzuk a visszacsúszást?
  16. Az utolsó modul a másokkal szembeni szolidaritás fontosságára világít rá, valamint arra buzdít, hogy a túlzott magunkba fordulás helyett másoknak is segítsünk életük helyreállításában, illetve a visszacsúszás megakadályozásában.

 

A képzés teljes leírása ezen az oldalon, míg egy rövid magyar nyelvű összefoglaló az alábbi címen olvasható.

 

Címlapfotó forrása: istock / Neyya

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaiddal kapcsolatosan?

Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz!