Mi a cool a gyerekeknek?

A Google egyik 2016-os kutatásában több száz 13-17 év közötti tinédzsert és 18-25 év közötti fiatalt kérdezett meg arról, szerintük mi a menő. Hogy a magyar gyerekek mit gondolnak erről, nehezen tudhatnánk meg közvetlenül, – kutatási alapokra helyezve – a választ. Ugyanis az EU szabályozása szerint tizenhat éven aluliakat csakis szülői engedéllyel kérdezhetnek meg a kutatók. Így itthon Pintér Róberték is a szülők körében végzett felmérés alapján ismerhetik meg azt, hogy mi számít nagyon divatosnak a magyar fiatalok között az internetes szolgáltatások és a technológia témakörében. Többek között például a videójátékkal kapcsolatos szokásaikról kérdezték meg őket. Kárpáti Judit írása.

2018.01.03 Kárpáti Judit

Más a menő a fiúknak…

A fiúknál inkább a versengés kap teret, amihez jól kapcsolódnak a videójátékok, amelyek a fiatalabb korosztályban az okostelefontól és a Minecrafttól indulnak el, és onnan jutnak el a lövöldözős játékokon át a több játékossal játszott, sokszereplős videójátékokig. Különböző játékokkal online is összemérik a tudásukat, nemcsak egymással, de akár idegenekkel is, büszkék arra, hogy milyen játékokkal játszanak, milyen szintekre jutottak el, milyen eredményt értek el. A youtuberek, gémerek videóit nézik. Menőnek számít, ha valaki tud videót készíteni, vágni, ahogyan az is, ha valaki találkozott már egy-egy ismertebb, sok követővel rendelkező vloggerrel, és esetleg autogramja is van tőle.

„Egy párhuzamos univerzumban élnek, megvannak a saját sztárjaik és vonatkoztatási keretük. Menő minden, ami ennek a világnak az eszközkultúrájához köthető. Ha, mondjuk, valaki megkapott egy családban levetett iPhone-t, ha van saját mobilnetje, esetleg korlátlan mobilnetje, akkor biztos, hogy ő „nagyon király”. Menőnek számít a kamera, a drón, a programozható robot, azaz a technológiai kütyük” – sorolja a kutató a saját tapasztalatait, melyek nem csupán a munkájából táplálkoznak, hanem abból is, hogy három, nyolc- és tizenhárom év közötti gyermek édesapja.

…és a lányoknak

A fiúkhoz képest a lányok egy kicsit sokszínűbben használják a digitalizáció vívmányait; nem annyira csak a videójáték áll az érdeklődésük középpontjában, mint sok fiú társuknak. „Azt találtuk saját kutatásunkban, hogy a hardcore-gémerek 95 százaléka fiú. A lányok sokszínűen kommunikálnak, sokfajta közösségi oldalt használnak, ezeknek a vizuális része is erősebb.”

Ugyanerről számol be a Google kutatása is; a lányok imádják a Snapchatet, az Instagramot és a Pinterestet, tátognak a Musically zenés alapjaira, Viberen és Messengeren kommunikálnak. A közösségi média már nem csupán a megosztás, sokkal inkább az önkifejezés és az egymáshoz kapcsolódás tere lett.

Közös metszet

Ami egyértelműen közös a lányok és a fiúk között –itthon és külföldön is –, hogy az okostelefon a király. A ruhák, azon belül is főként a cipők bírnak „nagy hatalommal”, a Z generáció számára a legmenőbb márkák közé tartozik a Vans és a korábbi generációk nagy kedvence a Converse is. Egyelőre tartja magát a menő ételek között a pizza és a hamburger, a Coca Cola továbbra is menőbbnek számít, mint a Pepsi.

„A mai fogyasztói társadalom már nem egy osztályalapú társadalom, a gazdaságban nem a munkavégzés jellege, a megkeresett jövedelem, hanem inkább a fogyasztás határozza meg, hogy ki vagy. És ma részben az vagy, amit elfogyasztasz, ahogyan öltözködsz, amilyen márkákkal kommunikálsz magadról” – mutat rá Pintér Róbert arra, hogy mi is határozza meg – a felnőtt világunkat tökéletesen leképezve – a mai gyerekek és fiatalok világát is.

 

Címlapfotó forrása: istock / katrinaelena

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaiddal kapcsolatosan?

Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz!