Képes a gyerek együttműködni, csak nem mindegy, hogy kivel?

„Kisfiam nyolcéves, második osztályos. Jó tanuló, de csak szigorral. Az iskolában és itthon sem akarja rendesen végezni a munkáját. Megtagadja a tanító kérését. Nem akar dolgozni órákon, csak ül, és zavarja az órát. Munkáját hazahozza, amit sokszor csak veszekedés árán végez el. Nevelési tanácsadóban is jártunk, de sajnos konkrét segítséget nem kaptunk, mert amit ott kértek tőle, azt megcsinálta. Segítséget szeretnék kérni, hogy hová vigyem, mit csináljak vele?” – olvasónk levelére Ambrózi Kata pszichológus, pedagógus válaszolt.

2018.12.07 Ambrózi Kata

Köszönöm a megkeresését! Nekem a nevelési tanácsadós tapasztalatuk arról árulkodik, hogy a fia képes megtanulni a dolgokat, és képes arra, hogy együttműködjön felnőttekkel. Ez mindenképp bizakodásra ad okot, ha nagy lenne a baj, ott kiderült volna.

Több ok is elképzelhető, miért nem együttműködő az órákon. Lehet, hogy egyszerűen nem köti le a tananyag, nem motivált vagy nem passzol neki a módszer, amit a tanító alkalmaz. Az is lehet, hogy volt valamilyen konfliktus az osztályban, ami nem derült ki (a tanító vagy az osztálytársak irányába). Ezek kis dolgok is lehetnek, nem kell rögtön megkongatni a vészharangokat. Fel lehet keresni az iskolapszichológust, ha van az iskolában. Ő tud konzultálni az osztályfőnökkel, látogathatja az órákat vagy csoportfoglalkozásokat is tarthat az egész osztály számára, hogy nagyobb legyen az összetartás közöttük. Segítheti a konfliktusok, ellentétek elsimítását a tanárok és a diákok között.

A másik út az lehet, hogy időt adnak fiuknak, és segítik őt abban, hogy megtalálja az érdeklődési körét. Ez valószínűleg iskolai kereteken kívül fog történni. Érdemes lehet kipróbálni különféle szakköröket, kísérletezni velük, hogy mi az, ami megtetszik neki, mi az, amit hamar abba lehet hagyni.

Fontos az élményszerzés, családi szinten is, például: közös kirándulások, társasozás, főzés-sütés, olvasás, kézműveskedés, bármilyen hobbitevékenység… Bevonhatják őt olyan dolgokba, amit önök szeretnek, lelkesedni is tudnak érte, hogy fiuk is láthassa ezt a fajta motivációt. Ha valamilyen tevékenységet igazán megszeret, akkor fogja csak megérteni, hogy érdemes valamit csinálni hosszabb távon, ezt majd át lehet vinni később a tanulásba is.

Ami pedig kihagyhatatlan ebben a korban, az a szabad játék, amikor ő maga sincs beszabályozva, felfedezheti a világot magának. Fontos a szabadban eltöltött idő, a mozgás, a futkározás a barátokkal együtt, fáramászás, a játszóterezés, az erdei séták...

 

Üdvözlettel,

Ambrózi Kata, pszichológus, pedagógus

 

Címlapfotó forrása: istock / Zinkevych

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaiddal kapcsolatosan?

Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz!