Mi leszel, ha nagy leszel? Az "Így dolgozunk mi" program

Többismeretlenes egyenletrendszer a pályaválasztás sok fiatal számára, amihez nem ismerik a megoldási módszert. Ha a családtól, iskolarendszertől nem érkezik hatékony segítség az egyenletrendszerben szereplő ismeretlenek kiejtésére, a bulvármédia és a kortárs közösség sugallta tévutas megoldásokkal próbálkoznak az ifjak. Vagy felteszik a kezüket, és kitolják a döntést, amíg csak tudják. Lehet szidni, sajnálni a céltalan nemzedéket, de inkább segíteni kéne a céljai megtalálásában. Frajna-Piller Annamária írása

2017.09.10 Hogyan mondjam el neked

Valóban rettentő bonyolult a képlet, ha a 16-36 évesekre vonatkozó szociológiai kutatások kulcsszavait olvassuk: információs társadalom, fogyasztás központúság, késői felnőtté válás, fordított szocializáció. Nincsenek kész receptek a pályaválasztás, karrier építés problémáinak megoldására. A fiatalok gyenge önismerettel, túl kevés -a munka világával kapcsolatos- konkrét információval, zavaros jövőképpel, gyakran illúziókat kergetve bolyonganak a pályaválasztás útvesztőjében. Hogyan tudunk hát segíteni, ha gyermekeinkből boldogságra és boldogulásra képes embert szeretnénk nevelni? Mi kell a boldogsághoz? Szeretni és elköteleződni tudás, adni és kapni tudás, az elmélyülés képessége. Mi kell a boldoguláshoz? Örömmel dolgozni tudás, felelősség vállalás, kapcsolódni tudás, a fejlődés képessége. Mi kell mindkettőhöz? Jó önismeret. Ezek mind otthon is elsajátítható tudások.

 

Örömteli próbálkozások

A munka örömét kicsi kortól meg lehet tanítani a gyermekeknek rájuk szabott feladatokkal. Már a két-három éves csemeték is örömmel kapcsolódnak be a rendrakásba. Minél nagyobb a gyerek, annál inkább lehet olyan feladatokat is rábízni, amelyek erőfeszítést követelnek. A jól elvégzett munka növeli az önbizalmat. A kihívó feladatok segítenek saját határaink megismerésében és feszegetésében.  Amikor látjuk az erőfeszítéseink eredményét, az építi a lelkünket.  Törekedni kell rá, hogy azalatt a rövid időszak alatt, amíg a kezünkben van a gyermekünk sorsa, minél több ilyen élményben legyen része.  A házimunka, kerti munka, barkácsolás mellett az iskolai, a sport és a különböző művészeti tevékenységek ugyanilyen sikerélményekhez juttatják a fiatalokat.  Fontos, hogy minél több területen kipróbálhassa magát a gyermek, mert így jön rá arra, hogy mi is érdekli igazából. A szülőnek itt az a szerepe, hogy keresse és biztosítsa a lehetőségeket, és ha az ifjú rátalált azokra az elfoglaltságokra, amelyek érdeklik és sikerélményhez juttatják, akkor támogassa a tehetsége kibontakozását. E tevékenységek során önkéntelenül kialakul a gyermekben a felelősségvállalás a munkával kapcsolatban és a fejlődés iránti igény, hiszen szeretne szebbet alkotni, jobban teljesíteni. Minél többféle csoportban (iskolai osztály, sportcsapat, művészeti csoport stb.) van lehetősége kipróbálni magát, annál jobban tud kapcsolódni, alkalmazkodni másokhoz.

 

Példaképek márpedig vannak

A mai családok jelentős részében mind a két szülő dolgozik. A gyermek első benyomásai a munka világáról a szülők munkáján, munkahelyén keletkeznek. Sajnos a munkanélküliség is jelen van ideig-óráig a legtöbb családban, így az sem mindegy, hogy mit lát a gyerek, hogyan küzd meg a szülő a helyzettel, milyen megoldásokat talál. A szülők munkával és munkahellyel kapcsolatos attitűdjei hatással lehetnek a későbbi karrierjére. Csökkenti a pályaválasztással kapcsolatos szorongást, ha módja van a fiataloknak a szülők kapcsolatai révén (vagy más módon) különböző pályán sikeressé vált embereket és a pályájukat megismerni. Hasznos, ha elbeszélgethetnek a példaképek sikerének titkairól. Meg szoktak lepődni, amikor látják, hogy a sikeres karriereknek vannak közös vonásaik. Példakép lehet a fodrász, aki 17 évesen a fodrásziskolából kikerülve munka mellett estin tette le az érettségit, és ma, két évtizeddel később mesterfodrászként saját üzlete van, és két-három hónapra előre tele a naptárja a vendégekkel.  Az ő titka a hihetetlen munkabírás, szorgalom, a folyamatos önképzés, a bámulatos kommunikációs képessége, valamint, hogy megtanulta pontosan megszervezni a munkáját. De ugyanígy példakép lehet egy lovas edző, egy sikeres infotechnológiai startup vállalkozás vezetője, egy jól menő cukrászda fiatal tulajdonosa, egy nagyvállalat marketing vezetője, a sikeres gyógyszerkutató és így tovább.

 

Programok fiataloknak

Több olyan program is elérhető a fiatalok számára, ami segíti az önismeretük fejlődését és tágítja az ismereteiket a különböző szakmákkal kapcsolatban. Az „Így dolgozunk mi” (IDM) többszörösen díjnyertes kezdeményezés például abban segíti a gimnazistákat, hogy továbbtanulásuk után ne azonnal pályaelhagyók legyenek, vagyis önismeretre és szakmai ismeretre tegyenek szert, és mindezt vonzó, trendi programok keretében. Az alapítók, Barta Nikolett és Major Zoltán izgalmas rendezvény sorozatot dolgozott ki a cél elérése érdekében. A „Nyári projekthéten” 15-20 fiatal 10 napon át a gyakorlati tanulás jegyében dolgozik Budapest legmenőbb munkaállomásain egy közösen megtervezett projekt megvalósításán szakmai mentorok segítségével. Délelőttönként önismereti, délutánonként szakmai programok zajlanak, ahol a mai kor inspirátorai, szakterületük legjobbjai és nyitott gondolkodású középiskolás fiatalok találkoznak össze és alkotnak valami igazán figyelemre méltót, miközben közösen fejlődnek, épülnek és szórakoznak. A „Mi a te sztorid?” rendezvényeken motiváló és inspiráló beszélgetések folynak tehetséges magyar fiatalokkal, a gimnazistákból és egyetemistákból álló közönség aktív bevonásával. Mindegyik programra jellemző a befogadó, elfogadó, őszinte és kíváncsi légkör, egymás tisztelete, a csoportmunka öröme. Ebben az atmoszférában a bátortalanabbak is kinyílnak, megtalálják a szerepüket az alkotó munkában, és sikerélményekre, új barátokra tesznek szert. A kezdeményezés már közösséget teremtett, és egyre több olyan fiatalt vonz be, aki felelősséget érez a saját jövője iránt.

 

Ajánlott linkek:

Címlapfotó forrása: istock/Antonio_Diaz