A 14 év alatti magyar tinik egyharmadától kértek már erotikus képet chatbeszélgetésekben

A Be Social közösségi média ügynökség nagymintás felmérést készített a magyar kiskorúak internetes szokásairól. 9 ezer 18 év alatti fiatalt kérdeztek meg online magatartásukról.

2019.03.19 Kákonyi Dávid

A Magyar Tinik a Neten címet kapó kutatás egyik legijesztőbb eredménye, hogy a fiatalok 39%-ától, ezen belül is a 14 éven alattiak 33%-ától kértek már erotikus fotót chatbeszélgetésben. A megkérdezettek hét százaléka teljesítette is a kérést, ez minden tizedik fiút, illetve minden huszadik lányt jelenti. Az erotikus képek mellett hétköznapi zaklatást is nagy arányban tapasztalnak meg a mai tizenévesek: majdnem felük érezte már, hogy valamely közösségi médiás felületen zaklatni kezdték. A megkérdezett tizenévesek 71%-ának van olyan barátja, ismerőse, akivel szinte csak virtuálisan tart kapcsolatot; közülük minden másodiknak több ilyen barátja is van. Ilyen módon az sem lehet meglepő, hogy a fiatalok nagy része, 90%-a kapott már üzeneteket ismeretlenektől, 43%-ukkal ráadásul ez gyakran előfordul, mely a zaklatások mellett természetesen jószándékú ismerkedési szándékokat is magában foglalhat.

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 2017 tavaszán kampányt indított – az EU és egyéb nemzetközi szervezetek segítségével –, a fiatalok közti online szexuális zaklatás hatékony megakadályozására. Amennyiben szexuális zaklatás áldozata lesz valaki, a leggyakrabban említett ok, amiért nem jelentik azt a tanároknak, hogy félnek az iskola túlzott reakciójától, a szülők, barátok esetében a szégyenérzet dominál, míg a közösségi média felületein azért nem tesznek jelentést, mert úgy gondolják, hogy nem segítene rajtuk. A szexting azért veszélyes, mert a képek illetéktelen kezekben a világhálóra, közösségi oldalakra, vagy pornográf weboldalakra kerülhetnek. Az ezzel járó szégyenérzet, az állandó ugratások olyan lelki terhet jelenthetnek, amelyek akár öngyilkossági gondolatokhoz is vezethetnek. A képekkel való visszaélés kimeríti a szexuális zaklatás, és/ vagy gyermekpornográfia fogalmát, ezért a segítségkérés nagyon fontos lépés a gyógyulás folyamatában. A Kék-Vonal lelki-segély vonalán, a 116-111-es számon a nap 24 órájában képzett ügyelők várják kiskorúak hívását, akik tanáccsal tudnak szolgálni ilyen helyzetekben.

Megdöbbentő adat az is, hogy 40 százalékuk napi négy óránál is többet tölt el a világhálón, de háromnegyedüknél a három órát is meghaladja ez a szám. Elhanyagolható, 2 százalék tölt egy óránál is kevesebbet böngészéssel. Ez alapján elmondható, hogy a mai fiatalok életében már központi szerepet játszik a nethasználat, a digitális kommunikáció, de a személyes kapcsolatok is prioritást élveznek egyéb elfoglaltságokkal szemben. A felmérésben az volt a tizenévesek egyik feladata, hogy jelöljék meg, mik azok az elfoglaltságok, amikre akár több mint 2 órát is fordítanak naponta. A barátokkal való személyes találkozás vezeti a rangsort (78%), de ott van a nyomában a közösségi média (55%), és a családi programok, a chatcsatornákkal karöltve (47-47%). A fiataloktól azt is megkérdezték, melyek azok a tevékenységek, amelyekre szinte semmi időt nem szánnak napjaikból. Itt a rangsort a rádióhallgatás (65%) vezeti, melyet a könyvolvasás (38%) követ, a tévénézéssel majdnem megegyező százalékkal (37%).

A megkérdezett tizenévesek leggyakrabban okostelefonon interneteznek, asztali számítógépet csak 6%-uk használ. Az e-mailezés már nem a mai fiatalok műfajának számít: egyharmaduk nem igazán használ e-mailt, míg 50%-uk ritkán, csak hivatalos ügyekben. Az utóbbi években a hírfogyasztási szokások is átalakultak, ez kihat a most felnövő generációra is – a felmérés válaszadóinak egyharmada azt mondta, hogy szívesen olvas híreket, 40%-ukat már inkább csak a szórakoztató jellegű, sztárokkal kapcsolatos hírek érdeklik.

A közösségi média platformjai közül az Instagramot tették első helyre a válaszolók, mint leggyakrabban használt felület. Második helyre a Messenger, harmadik helyre a YouTube került, a Facebook csak az ötödik a sorban, a Snapchat mögött kullogva. Az influenszerekhez fűződő viszonyukról is kérdezték a tinédzsereket. A megkérdezettek 61%-a több mint 10 influenszert követ az Instagramon – 28%-uk 30-nál is többet. Az influenszereket leginkább azért kezdik el követni, mert tetszenek a képeik (78%), mert jó sztorikat osztanak meg (49%) és jó termékeket ajánlanak (24%). S bár tizenévesekről van szó, akik még saját keresettel nem rendelkeznek, 40%-ukkal előfordult már, hogy azért választottak egy terméket, mert egy influencer ajánlotta. A fiatalokat vonzza az influencerek világa, igaz legtöbbjük (48%) tisztában van azzal, hogy ennek az  életvitelnek is lehetnek árnyoldalai. Mégis a tinik csaknem egynegyede (24%) szeretne influenszerré válni.

A cikk a BeSocial beszámolója alapján készült.

Címlapkép: istock / sam thomas

Címkék

kütyü zaklatás