Telefonmentes iskolák, koncertek, intézmények. Támogatod?

600 amerikai iskola lett mostanra telefonmentes övezet egy egyszerű módszer bevezetésével.

2019.04.09 Szabó Előd

A Yondr nevű kezdeményezés ötlete akkor pattant ki a 31 éves Graham Dugoni fejéből, amikor koncerteken is azt vette észre, hogy az emberek a telefonjukkal babrálnak a beszélgetés, tánc vagy éppen a zenehallgatás helyett. Olyannyira elterjedt jelenségről volt szó már évekkel az okostelefonok tömeges elterjedése előtt is, hogy külön szót alkottak arra az angol nyelvben, amikor valaki egy személyes találkozó alkalmával rád se hederít, hanem felveszi a telefont és hosszasan diskurál, az üzeneteit, alkalmazás-értesítéseit nézegeti.

Mi az a "phubbing"?

2012 óta alkották meg a „phubbing” kifejezést az angol „phone” („telefon”) és „snubbing” („semmibe vesz”) szavak kombinálásával. Jelentése, hogy valakit akár egy személyes beszélgetés alkalmával is semmibe veszünk, felvesszük a telefont, az üzeneteinket böngésszük ahelyett, hogy rá figyelnénk.

Az első pillanatra radikális megoldásnak tűnő Yondr kezdeményezés lényege, hogy „amikor belépnek az emberek az iskolába, bírósági terembe, koncertre, egészségügyi intézménybe, esküvőre, be kell tenniük a telefonjukat egy zárható tokba, amely végig náluk maradhat az adott esemény közben, majd kilépéskor újra kinyitják azt számukra. Így egy adott intézmény vezetése, esemény szervezője dönthet arról, hogy ún. telefonmentes övezeteket alakítsanak ki.

  12 kép

Forrás: Yondr

"Egy adott intézmény vezetése, esemény szervezője dönthet arról, hogy ún. telefonmentes övezeteket alakítsanak ki."

A megoldást eddig 600 amerikai iskolában vezették be a Washington Post információi szerint. A california-i San Lorenzo High School tapasztalatai alapján a bevezetés évében „javultak az iskolai osztályzatok, csökkent a magatartási problémák száma; csökkent a vitás helyzetek száma a diákok és a pedagógusok között. Ez azért kritikus, mivel a korábbiakban a tanárok és gyerekek közötti osztálytermi konfliktusokat sok esetben a telefonhasználat miatt alakultak ki.

A magyar ifjúság kutatás hasonló tendenciákat sejtet hazánkban is. A fiatalok 85%-a rendelkezett okostelefonnal 2016-ban. Illetve fontos tendencia, hogy mind az iskolai hétköznapokon, mind hétvégéken a gyerekek szabadidejének legfontosabb tevékenységei valamilyen képernyőhöz, médiához kötöttek: csetelnek, közösségi oldalakat látogatnak, interneteznek, számítógépeznek.

  12 kép

Forrás: Magyar Ifjuság Kutatás ,2016

Szabadidős elfoglaltságok (Mit csinál leggyakrabban a szabadidejében?) (N2016  = 2000; euklideszi távolságok)

Nyitott kérdése egyelőre, hogy mi magyarok hogyan alkalmazkodunk ezekhez a változásokhoz. Hasonlóan valami kényszer hatásával próbáljuk meg rávenni magunkat a változásra, kinőjük ezt a hóbortot és visszafordulunk a valódi kapcsolatok építése felé, vagy éppen olyan negatív megítélése lesz társadalmi szinten a „phubbing”-nak, mint jelenleg valakinek az arcába fújni a cigarettafüstöt.

Címlapkép: Yondr