Érzelmek iskolája – hogyan fejleszd általános iskolás korú gyermeked érzelmeit?

Általános iskolás korban számos területen nagy változás történik a gyermekek életében: a tanulmányaikban, kortárs kapcsolataikban, testi fejlődésükben. A hat és tizenkét év közötti gyerekek már jobban kifejezik az érzelmeiket, bár továbbra is néha „túlcsordulnak”. No pláne ez alól a felnőttek sem kivételek.

2020.07.02 Hogyan mondjam el neked

A náluk fiatalabb gyermekek még csak egy érzelmet élnek meg egy időben. Amikor szomorúak vagy félnek, úgy tűnik, hogy csak ez az egy érzelem létezik a világon, mindaddig, amíg az érzelem tart. Az iskolás korú gyermekek azonban már képesek vegyes érzelmek megélésre. Például egy fiú találóan így fogalmazta meg számomra: „Nem azt mondanám, hogy szomorú voltam és nem is mérges. Azt hiszem, „szomérges” voltam” (a szerk.: az eredeti angol sad és mad szavak összevonásával a „smad” szót képezte).

Ezek a vegyes érzelmek már stabilitást biztosítanak a gyermekek számára. Dühösek lehetnek egy barátjukra vagy a szüleikre, de közben tudják, hogy attól még, hogy most éppen dühösek vagyunk, nem szünteti meg a szeretetet. A kapcsolat a későbbiekben is tartósan fennáll.

A gyermekek ebben az életszakaszban már egyre komplexebb érzelmi konfliktusokat is átlátnak. Például amikor egy ember feszülten mosolyog, és azt mondja, hogy „minden rendben van”, amikor valójában nincs minden rendben. Képesek már átvenni mások nézőpontját és megérteni, hogyan érzik magukat a különböző helyzetekben. Gyakran ellenállnak azonban, amikor a szüleik arra kérik őket, hogy más szemszögéből nézzenek egy helyzetre („Te mit éreznél, ha valaki ezt tenné veled?”).

Miközben ebben az életszakaszban egy látványos pozitív irányba történő érzelmi fejlődés tapasztalható, a sebezhetőségük is nő. Az olyan érzelmi nehézségek, mint például a szociális szorongás, depresszió az általános iskolában kezdődhetnek, mivel néhány gyermek intenzív érzelmekkel vagy stresszhelyzettel küzd otthon. A bullying meglehetősen gyakori ebben a korban és súlyos érzelmi következményekkel jár mind a zaklató, mind az áldozat számára. A zaklatók gyakran megbántva és visszautasítva érezték korábban magukat, ami sajnos odáig jutott, hogy másokat támadjanak. Azt tanulták meg abból, hogy a felnőttek bántották őket kis korukban, hogy elkezdték élvezni, hogy másoknak fájdalmat okoznak. A zaklaáts áldozatai fájdalmat élnek át és ez depresszióhoz vezethet náluk, de a kutatások azt mutatják, hogy legtöbbjük idővel felépül. Maguk a zaklatók azonban tartós érzelmi nehézségekkel küzdenek.

Több dolgot is tehetünk gyermekünk egészséges érzelmi fejlődése érdekében általános iskola alatt:

A gyerekeknek ebben a korban is szükségük van arra, hogy lássák, elismerjék tükrözzék és elfogadják az érzelmeiket a körülöttük lévő felnőttek. Ilyenkor sok gyermek elrejti érzelmeit. Például egyedül sír a párnájába, vagy akár még mélyebben eltemeti az érzelmeit, hogy már nem is tudja, hogy azok jelen vannak. A szülők segíthetnek azt tudatosítani, hogy az érzelmeinket nem kell elrejteni, megtagadni. Hogyha akár otthon, akár az iskolában nehézségekbe ütköznének a gyerekek, a szüleiknek érdemes  arra emlékezni, hogy általában az érzelmek a problémák gyökerei, és érdemes empátiával, melegszívűen reagálni ellenségesség és büntetés helyett.

Hangolódj rá gyermeked érzéseire! Könnyen azt hihetjük, hogy a gyerekek jól vannak, ha nem hangolódunk rá elég finoman az érzelmi állapotukra. Nemrég olvastam egy interjút egy édesapával, akit arról kérdeztek, hogy a fia aggódik-e az iskolakezdés miatt. Azt mondta, hogy aznap reggelig nem is tudott arról, hogy a fia stresszel, amíg az interjú apropóján meg nem kérdezte őt az iskolai stresszről és szorongásról. Még előző nap azt mondta volna, hogy tökéletesen ismeri a fia érzelmeit és minden rendben van.

Legyünk tudatosabbak az érzelmek kapcsán! Az érzelmi fejlődés nem ér véget azzal, hogy a gyerekek megtanulják az érzelmek elnevezését. Mélyen meg kell ezeket ismerni, és nem csak intellektuálisan. Ez az életszakasz remek alkalom a szülők számára, hogy elmélyítsék ezeket az ismereteket a gyermekben.

Segítsen a gyermekének szembenézni az érzéseivel. Könnyen elönthetik a gyerekeket az érzelmeik. Gyakran neveljük őket arra, hogy nyomják el, rejtsék el, tagadják meg, hagyják figyelmen kívül ezeket. Káros, hogyha ilyen módon gátoljuk az érzelmeknek áramlását. Mivel nem akarnak az érzelmek kitörésével szembesülni, sok szülő túlságosan messzire megy ezek elkerülés érdekében, például arra buzdítja a gyermekeket, hogy az akaratát használja ezek féken tartására. Ez sajnos nem hatékony kezelése a problémának. Az érzelmekkel szembe kell nézni, át kell élni őket.

Érzések ideje. Az iskolás korú gyermekek érzelmeire való odafigyelésének kiváló módja lehet, hogyha kinevezünk egy időpontot, amikor rendszeresen ezekkel foglalkozunk. Ez lehet mondjuk este, elalvás előtt, amikor a gyerekek nyitottak az érzelmeikkel kapcsolatosan. Kezdhetjük azzal, hogy megkérdezzük tőle, hogy „maradt-e benne valami felgyülemlett érzelem erről a napról?” Ha a gyereknek nincs is, a szülő mondhatja például, hogy „Ma nagyon csalódott voltam a házi feladat idején, és úgy láttam, hogy te is. Még mindig kicsit érzem ezt a testemben. Kicsit kirázom magamból (akkor a szülő adhat egy vicces kis testrázást). Na én már sokkal jobban érzem magam. Neked van esetleg valami hasonló érzésed? Az érzésekkel való rendszeres szemebnézés segít a gyermekeknek visszanyerni érzelmi egyensúlyukat, megnyugodni, átélni az elégedettséget, elkötelezettséget, örömöt. Ez a megközelítés segíti a szülő-gyerek kapcsolat épülését, és segít újrakapcsolódni, ha ez valamilyen okból kifolyólag sérült volna.

A cikket Lawrence J. Cohen engedélyével közöljük.

Címlapkép: istock / Evgenyatamanenko