A retyóra is a telefonnal megyünk!

Ezt mondta félig komolyan, félig viccesen Vecsei H. Miklós (színész, író és dramaturg) a tavalyi TedxYouth@Budapest konferencián, ahol az Y generáció céltalan bolyongásáról beszélt. Mi pedig igazat adtunk neki. Majd tovább gondoltuk a dolgot a retyónál, és összeszedtük azokat a kérdéseket és tippeket, amelyek segítenek letenni az okostelefonunkat. Hogy végre ismét legyenek saját „csöndjeink”.

2018.02.20 Bakóczy Szilvia

Nem a fiatal színész az egyetlen, aki ma a telefonfüggés kérdéseit feszegeti. Simon Sinek nagysikerű előadását az Y generációról több mint tízmillióan nézték meg. Ennek szintén sarkalatos pontja volt a magánélet-technológia egyensúly. Pontosabban annak a hiánya. Előadásának legviccesebb részében így szól a közönségéhez: „Szívesen veszek neked akár én egy ébresztőórát, ha ez a problémád. Összesen nyolc dollárról beszélünk.”

Neve is lett mára: nomofóbia

Az angliai Derby Egyetem kutatásai alapján naponta átlagosan közel négy órát töltünk telefonozással. (A fiatal korosztály ennek akár a dupláját.) A Harris Interactive 2013-as felmérése szerint az emberek majdnem tíz százaléka ötpercenként lecsekkolja a kijelzőjét. A 18-29 éves korosztály adatai is sokkolók: majdnem hetven százalékuk a telefonjával alszik.

Napközben a telefonunkkal a kezünkben utazunk, azzal eszünk, „hallgatunk” egy előadást, „beszélgetünk”, nézünk tévét, várunk a barátunkra az étteremben. Vecsei H. Miklós szerint még a retyóra is ezzel megyünk. Dr. Dale Archer pszichiáter egyik híres publikációjában az alábbi számokkal sokkol: Amerikában az emberek 40, Angliában több mint 50 százalékát érinti a függés az okos telefontól (nomofóbia). Olyan lett ez a kütyü mára, mint egyfajta lelki társ.

Hogy visszakanyarodjuk Vecsei H. Miklós sokat emlegetett „hiányzó csöndjeire”, nem véletlen, hogy egyre jobban kezdenek itthon is elterjedni a wifi- és telefonmentes, „csendes” terek…

Addig is, amíg nem fedeztük fel ezeket, néhány jó tanács a telefonnal töltött idő csökkentéséhez:

  1. Térképezd fel, hogy naponta hány órát töltesz a telefonod nézegetésével! Nem lesz rossz kiindulási pontnak. (Hasznos applikációk: Quality time and moment, Moment, Checky)
  2. Annak ismeretében, hogy átlagosan mennyi időt vett el az életedből, tervezd meg, hogy naponta mennyi időt (és milyen napszakban) akarsz a telefonoddal tölteni!
  3. Ha túl sok a különbség a között az idő között, amit jelenleg a telefonozással töltesz, és a között, amit elterveztél, lassan, legfeljebb harminc perccel csökkentsd az erre szánt időt!
  4. Amikor fontos dolgot csinálsz, ráadásul időre, tedd félre a telefonod, és halkítsd le!
  5. Ne az ágyad mellett töltsd a telefonod!
  6. Szerezz be egy klasszikus ébresztőórát, hogy ne legyen ez sem kifogás! Meglátod, tök jó retro feeling lesz!
  7. Ha elmész a haverokkal vacsorázni, beszéljétek meg, hogy csak egy valakinél legyen telefon!
  8. Kapcsold ki az értesítő funkciókat! (Különben úgyis azonnal reagálsz mindenre! Vagy csak megnézed, hogy nem jött-e valami…)
  9. Próbálj meg változtatni a gondolkodásodon! Amikor le akarod csekkolni az üzeneteidet, kérdezd meg magadtól: ez biztosan nem várhat egy órát? Tulajdonképpen miről maradok le?
  10. Figyelj az „itt és most”-ra! Ha beülsz egy megbeszélésre, és várnod kell a kezdésre, telefonozás helyett fordulj inkább oda a többiekhez, és kezdeményezz velük egy rövid beszélgetést! Magad is meg fogsz lepődni, mennyivel emberibb, élettel telibb és jobb érzés!

 

Címlapfotó forrása: istock / PeopleImages

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaiddal kapcsolatosan?

Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz!