Múzeumba járni igenis menő – Élménypedagógiával a kiállításokért

Nagyot fordult az utóbbi években a kocka a múzeumlátogatások terén. Anno a gyerekek mentek el a kiállításokra, ehhez képest ma már a múzeumok jönnek házhoz. Mutatjuk, miért és hogyan.

2019.06.05 Bakóczy Szilvia

Egyre kevesebb ember jár ma múzeumokba, ráadásul ez a trend egy ideje stabilnak tűnik. Ezen szeretne változtatni a Mozaik Múzeumtúra, mely iskolai programjának megvalósítója a Felelős Szülők Iskolája. Náluk amúgy is az oktatás az egyik kiemelt fókusz. „Egyértelmű volt, hogy alapjaiban új módszerekhez kell nyúlnunk – nyilatkozta lapunknak Tibenszky Moni Lisa, a Felelős Szülők Iskolájának alapítója. – Így született meg egy országos iskolai roadshow ötlete, mely során élménypedagógiai elemekkel visszük el a kiállításokat a gyerekekhez, és így bizonyítjuk be, hogy múzeumba járni márpedig igenis menő.”

A projekt három évvel ezelőtt indult. Mára 18 iskola felsőtagozatát látogatták végig mintegy harminc múzeum szakembereivel. A cél Tibenszky Moni Lisa szerint megdönteni azt a tévhitet, mely szerint a múzeum nem más, mint kétórányi, unalmas séta. „Az intézmények természetesen a saját tematikájukat hozzák el. Így vehetnek részt a gyerekek Dr. Csont foglakozásain, nézhetik meg egy applikáció segítségével, hogy miként hullik darabjaira egy tranzisztoros rádió, öltözhetnek reneszánsz ruháka, illetve vehetnek kézbe mamutlábszárat, vagy épp régi fegyvereket – sorolja a példákat a Felelős Szülők Iskolájának alapítója. – És így pillanthatnak bele a történelem, az irodalom, a művészetek, illetve az élővilág fejlődésének különböző korszakaiba.”

A kíváncsiság és az online tér

Az iskolákban a gyerekek már a roadshow megérkezése előtt foglalkoznak az adott tematikával. Valahol csapat-bemutatkozásokkal készülnek, máshol mondákat, meséket jelenítenek meg.

A program másik érdekessége, hogy az iskolában tanító pedagógusoktól nem várja el, hogy a (szinte nem létező) szabadidejükben dolgozzanak. Nincs hosszas pályázati procedúra, benne részletes indoklás arról, hogy ki miért szeretné, ha ellátogatnának az iskolájába a múzeumok. Az egyes projektek pedig teljes egészében a múzeumokban dolgozó szakemberek knowhowján alapulnak. A tanárok „csak” szemlélődők, persze ha szeretnének, éppenséggel bekapcsolódhatnak a programba. Így vagy úgy, a szervezők szerint előbb-utóbb a pedagógusokat is elkapja az a bizonyos flow. „Valódi élménynapokat terveztünk a gyerekeknek – folytatja Tibenszky Moni Lisa. –  Olyan kalandokat, amik szétfeszítik az élménypedagógia kereteit is. A mai gyerekeknek azonnali sikerélményre van szükségük, aminek persze nem mindig lehet és nem is mindig kell megfelelni. De ahhoz, hogy a múzeumok iránti kíváncsiságukat visszahozzuk, változtatni kellett a korábbi módszereinken. Szerencsére azzal, hogy használjuk a digitális világot, az applikációkat, a Kahoo tanulási programot, a VR szemüvegeket, instant élményeket adunk a múzeumi kiállításokról. Mondanom sem kell, hatalmas sikere van annak, hogy a gyerekek az online térben kíváncsiskodhatnak.”

A múzeumok nagyon pontosan ismerik a mai gyerekeket. Tudják, amit én szülőként is, osztályfőnökként is vallok, hogy tartalmas élményt kell nyújtaniuk számukra. Olyat, ami minket, felnőtteket is leköt, ami egyszerre tanítja és szórakoztatja a diákokat – mondja Fülöp Bea, újságíró, a Kardos István Általános Iskola magyartanára, akinél saját bevallása szerint épp ezért nem is nagyon vannak lézerharc, játszóház típusú programok. Ezeket ő inkább meghagyja a szülőknek. „A múzeumok nagy része mostanra tehát alkalmazkodott a megváltozott igényekhez. Ettől függetlenül, nekünk, tanároknak a digitális tudatosság terén még rengeteg a teendőnk. Ahhoz képest például, hogy a tavalyi év erről szólt, még mindig sok gyerek jelenik meg nyílt profillal a Facebookon…”

A múzeum mint csendes, dohos hely…

Balatoni József, közismertebb nevén Jocó bácsi a kezdetektől részt vesz a programban. Ő a Mozaik Múzeumtúra vetélkedőjének házigazdája is. A múzeumokkal kapcsolatos sztereotípiákról hasonlóan vélekedik, mint kollégái. „Azt hisszük, hogy a múzeum egy csendes, dohos hely, ahol semmihez nem lehet nyúlni – magyarázza. –  Ez egyrészt nincs így, másrészt a régi formában a múzeumok engem sem nagyon kötnének le. A célunk épp ezért megmutatni, hogy izgalmas, felfedezésre váró helyekről van szó, ahol igenis egy csomó mindent lehet csinálni gyerekként is, szülőként is, tanárként is. Hátha a gyerek elmeséli otthon, hogy milyen érdekes dolgokat látott, hallott, és legközelebb rábeszéli a szüleit, hogy együtt is menjenek el.” Jocó szerint a program számos előnye közül az egyik az, hogy a múzeumok a gyerekek saját környezetében adnak ízelítőt a kiállításokból, vagyis nincs utazási idő (és útiköltség) és nincs idegeskedés, hogy senki ne vesszen el.

Benedek Elek és Mátyás király

A Mozaik Múzeumtúrában minden évben valamilyen emlékév köré szerveződnek a programok. Idén Benedek Elek és Mátyás király voltak a középpontban. „Az iskolánkban a csapatok Benedek Elek: A só című meséjét dolgozták fel, kisfilmmel, vagy épp plakát formájában – folytatja Jocó bá. –  Hasonlóan népszerű Mátyás király kora, legendái, a Fekete sereg mítosza, ami egyébként mind-mind hálás téma a felsősök számára. Épp ezért örömmel értékeljük a kreativitásukat, tudásukat vetélkedő formájában. A múzeumi állomások természetesen igen változatos programot kínálnak, rengeteg impulzus éri a gyerekeket. Ráadásul mindenhol szükségük van a már megtanult ismereteikre is. Maga a kiállítás teljesen interaktív módon zajlott, tabletek és egyéb digitális eszközök bevonásával, aminek érthetően hatalmas sikere volt.”

Neki egyébként a Szolnoki RepTár és a Zsidó kiválóságok háza a két személyes kedvence, de elmondása szerint a hangszerbemutatók is zseniálisak, úgyhogy nehéz egyet-kettőt kiemelni. „A Szolnoki RepTár a katonai repüléstörténet teljes egészét feldolgozó interaktív élménypark és kiállítóhely, számtalan fantasztikus repülőgéppel, amit természetesen nem lehet az iskolákba elrepíteni. De a VR szemüvegek pont ebben segítik a gyerekeket. A Zsidó Kiválóságok Háza pedig egy különleges digitális kiállítótér, ahol egy applikáció segítségével dolgozták fel zsidó származású tudósok találmányait dolgozták fel, köztük Einstein, Bíró László vagy Zuckerberg találmányát, életét.”

Jocó szerint a múzeumpedagógia nem véletlenül külön ág a pedagógián belül. „Nekünk, iskolákban dolgozó pedagógusoknak azért is hatalmas ajándék minden ilyen foglalkozás, mert egyrészt rengeteg jó módszert lehet ellesni a kollégáktól, másrészt segít a gyerekek motiválásában, akik mellesleg végig észrevétlenül tanulnak. Nagyon jó az is, hogy kiszakadhatunk a napi rutinból, a foglalkozások jellege miatt pedig kapcsolódhatunk más tantárgyakhoz, kollégákhoz.”

(A Mozaik Múzeumtúra múzeumokat népszerűsítő road showja NKA pályázati forrásából jöhet létre. Az iskolai programot a Felelős Szülők Iskolája valósítja meg. További információ itt olvasható.)

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaiddal kapcsolatosan?

Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz!