„Akkor is működik, ha nem hiszel benne!” – Tapasztalatok az autogén tréningről

Az autogén tréning egy módszer a sok közül, ami elvben feloldja a stresszt a testben és a lélekben is, és ami által közelebb jutunk önmagunkhoz. De vajon így van ez a gyakorlatban is? Olyanokat is megkérdeztünk, akik eleinte nem hittek benne.

2018.11.07 Bakóczy Szilvia

„Racionális ember vagyok, a tényeket szeretem, persze hogy szkeptikus voltam azzal kapcsolatban, megtaníthatom a testemet ellazulni, ezzel pedig az önismeretem is fejlődik majd” – kezdi a mesélést Gabi (38), aki korábban egy nagyvállalat marketingosztályának vezetője volt. „Aztán volt egy időszak az életemben, amikor hónapokig képtelen voltam elaludni, annyi stressz ért. Megláttam egy hirdetést az autogén tréningről, gondoltam, mi bajom lehet? Szándékosan a csoportos formát preferáltam, legalább mások tapasztalataiból is tanulok, gondoltam. Az első alkalmak viszonylag könnyűnek tűntek. A testrészeim sorra engedelmeskedtek az »elnehezedik« parancsszónak, pedig el-elkalandozott a figyelmem. Szép lassan észrevettem, hogy napközben nyugodtabb vagyok, és könnyebben elalszom este. De nem is ez volt az igazán érdekes. Hanem a képek, amik a gyakorlás közben egyre gyakrabban megjelentek. Emlékszem, a tanfolyam vége felé egyszer csak megjelent előttem egy ház, középen egy hatalmas aulával. Körülnéztem. Mindkét oldalon ajtókat láttam. Ahogy sorra kinyíltak, mindegyik mögött ott állt valaki, aki fontos volt nekem, akitől csak jót kaptam. Mosolyogtunk, valakivel megöleltük egymást, majd továbbmentem. Egyszer csak legnagyobb megdöbbenésemre az egyik ajtóban ott állt egy volt munkatársam, aki iránt a valós életben eszement dühöt éreztem. Lassan lejött a lépcsőn, odasétált hozzám, majd elkezdett sírni, végül elnézést kért, amiért elárult a kollégák és a főnökök előtt. Bólintottam, hogy elfogadom a bocsánatkérését. Amikor »felébredtem«, földöntúli érzés járt át. Nehezen hittem el, hogy mindez megtörtént bennem. Azt hittem, átmeneti lesz a megkönnyebbülés, de attól a naptól kezdve soha, semmilyen haragot nem éreztem a volt kollégám iránt. Egyébként, egy évvel később összefutottam vele egy balatoni strandon. Ahol nemcsak köszönt, hanem azonnal odaült mellém, és vagy két órán keresztül mesélte, hogy mi minden történt akkor és az után benne, hogy utoljára találkoztunk. A végén többször elnézést kért. Én pedig csak mosolyogtam. Tudtam, hogy a magam részéről már rég túlvagyok az egészen.”

Az autogén tréning magyarra fordítva önmagából kiinduló, önfejlesztő gyakorlást jelent. A köznyelvben sokan csak relaxációs módszerként emlegetik, ámbár sokkal több annál. A XX. század elején dolgozta ki J. H. Schultz német pszichoterapeuta. Abból indult ki, hogy mivel a hipnózis alatt is történnek testi változások – melegség, elnehezedés érzése –, ezeket mi magunk is elő tudjuk idézni. A tanfolyam alatt megtanulunk alkalmazni egy szuggesztió-sorozatot, ezek a test ellazulását célozzák, és amelyek következtében a tudat és a lélek is ellazul. Közben megértjük, hogy a gyakorlás alatt átélt élmények mit is mondanak rólunk, a félelmeinkről, a vágyainkról, az életünkről.

Ezeken a területeken hat pozitívan az autogén tréning:

– Stressz
– Szorongás
– Negatív érzések
– Fáradtság
– Koncentráció és teljesítmény
– Alvásproblémák

Az autogén tréning technikáját egyénileg is, csoportos formában is meg lehet tanulni. Körülbelül 12–15 alkalom szükséges hozzá.

Gyakran előfordul, hogy a testünk ellazítása során képeket látunk, illetve a képek egy eseménysorozatként is megjelennek” – mondja Gabi történetére reagálva Szigeti Réka (pszichológus, autogén tréner). „Ez inkább már a gyakorlás későbbi fázisában tapasztalható, amikorra a test megtanulta a módszert, és képes a teljes ellazulásra. A gyakorlás elején az egyes testrészeink elnehezedését, ellazulását gyakoroljuk, aminek során létrejön a test-lélek-szellem harmóniája. Előfordul, hogy valakinél képek és intenzív érzések jelennek meg, másoknál a testi érzetek dominálnak, esetleg egy-egy hozzájuk kapcsolódó gondolattal.”

A szakembert az sem lepte meg, hogy Gabi eleinte nem hitt a módszerben, ám az mégis hatott. „Ha valaki rendszeresen gyakorol otthon, akkor mindenképp elindul a változás, ha hitt korábban benne, ha nem. Emlékszem, egyszer eljött hozzám egy befolyásos, vezető pozícióban lévő ember. »Ellenséges közegben kell dolgoznom mostantól, jól jönne ehhez valamilyen segítség« – mondta. Azt is őszintén bevallotta, hogy nem nagyon hisz a módszerben, a háziorvosa küldte el a tréningre, mert nagyon magas volt a vérnyomása. Ahogy az első hetek során lassan engedelmeskedni kezdett a teste, úgy oldódott a szorongása.”

A szakember szerint gyakran előfordul, hogy olyan felismerésekkel, esetleg olyan múltbeli traumákkal találkoznak a résztvevők, amikkel nehéz szembenézni. Ilyenkor a rendszeres gyakorlás mellett nagyon fontos az is, hogy a tanfolyam felénél ne szálljon ki az illető. „Ez egy nagyon lényeges fordulópontot jelenthet. Bármilyen nehéz is ez a helyzet érzelmileg, észre fogjuk venni, hogy a szabadsággal párosul. Ahhoz hasonló ez az érzés, mint amikor a rabot hirtelen kiengedik a börtönből.”

Ezeket a kérdéseket érdemes feltennünk a gyakorlás időszakában:

  1. Mit jelent nekem ez a kép/élmény/testi érzet? Mire emlékeztet? Mi jut eszembe róla?
  2. Hogyan kapcsolódik ez hozzám?
  3. Hogyan van jelen az életemben?

Sok emlékezetes pillanatot éltem meg trénerként” – folytatja Szigeti Réka a mesélést. „Az egyik résztvevőnek például visszatérően egy sír képe jelent meg. Kiderült, hogy feldolgozatlan gyász állt a háttérben. Ez a felismerés mindannyiunkat megérintett. A csoportos tréningnek többek között az az előnye, hogy a tagok megtapasztalják, hogy sokan küzdenek hasonló dolgokkal, így »normalizálódni« tud a megélt probléma, és nem járul hozzá annyi szégyen, aggodalom. Másrészt látják, hogy ugyanazt az érzést, élményt milyen sokféleképpen lehet megélni. Ehhez képest az egyéni elsajátítás nagy előnye, hogy egy-egy problémát, nehézséget igazán mélyen lehet körbejárni. Ráadásul egy önmagában is gyógyító bizalmi kapcsolat épül ki nemcsak a pszichológus és a kliense között, hanem a kliensen belül is, önmaga, illetve a testi-lelki jelzései felé.”

A szakember szerint az ítélkezés-mentesség különösen fontos a tréning során, nemcsak másokkal, hanem önmagunkkal szemben is. „Sokan mondják, hogy nem tudnak az adott testrészükre koncentrálni, illetve gyakran elkalandozik a figyelmük. Teljesen természetes, hogy a gondolatok jönnek-mennek. A lényeg, hogy benne maradjunk a gyakorlási folyamatban, illetve térjünk vissza abba, és megengedően tegyük félre a gondolatokat”.

Én a mai napig gyakran érzem az autogén tréning pozitív hatásait” – mondja Szigeti Réka a saját tapasztalatairól. „Előfordul, hogy észreveszem magamon, hogy megfeszítettem valamelyik izmom, ilyenkor elég, ha rágondolok, és szinte azonnal elernyed. Ezután oldódik a feszültség bennem is. A nagyobb krízisekben is gyakran visszanyúltam ehhez a módszerhez. A gyerekek születésénél például többször előfordult, hogy a lazítás során elképzeltem egy-egy vágyott állapotot. Ebben a helyzetben fontos, hogy olyan képet vizionáljunk, ami rólunk szól. Ne azt képzeljük el például, hogy kinevez a felettesünk, hanem azt, hogy a kihívásokkal járó helyzetekben képesek vagyunk a legjobb tudásunkkal jelen lenni.”

 

Címlapfotó forrása: istock / bestdesigns ill. Szigeti Réka

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaiddal kapcsolatosan?

Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz!