Mitől veszélyes egy szerencsejáték?

Az Asterig nevű mérési rendszert arra fejlesztették ki, hogy mérni lehessen vele, hogy mennyire veszélyes egy tervezett, vagy már meglévő szerencsejáték. A módszert kidolgozó „International Research Center for Gambling and Gaming” kutatói tíz pontban összegezték a szerencsejáték-függőség szempontjából kiemelt játék mechanizmusokat.

2019.07.24 Hogyan mondjam el neked

Az Asterig (Assessment Tool to Measure and Evaluate the Risk Potential of Gambling Products) rendszer által kidolgozott szempontokkal egyrészt összehasonlíthatóvá válnak különböző szerencsejátékok azok függőségi kockázata szempontjából, illetve egy-egy játék esetében azonosítani lehet azt is, hogy mitől válik addiktívvá. Így hasznosak ezek a rendszerek a mind a szerencsejáték társaságok, mind az őket felügyelő szervezetek számára. Érdemes azonban ezek alapján játékosként is végiggondolni játékélményeinket, hiszen így jobban megérthetjük saját viselkedésünket és az általunk választott szerencsejátékok mechanizmusát.

A meghatározott szempontok nem ugyanolyan mértékben hatnak a játékosokra, így egy szerencsejáték kockázatának meghatározásánál sem azonos súllyal veszik ezeket figyelembe. A súlyozás értéke ebben a rendszerben elméletileg 0 (egyáltalán nem fontos) és 10 (nagyon fontos) közöti értékekkel határozták meg (gyakorlatilag 4 és 8 közötti értékeket határoztak meg a kutatók). Mindegyik szempont esetén kap az adott szerencsejáték egy nullától tízig terjedő értékelést objektív szempontok alapján.

1. Az események gyakorisága azt mutatja meg, hogy mennyi idő telik el a fogadási esemény, az eredmény kiderülése és a következő fogadási esemény között. Minél rövidebb ez az idő (mondjuk néhány másodperc), annál nagyobb kockázatú egy játék. Minél hosszabb ez (tehát például több, mint hat nap), annál kisebb egy adott játék addikciós kockázata. Egészen másképpen hat ránk tehát például egy heti rendszerességű lottósorsolás, illetve egy gyorsan pörgő játékgép.

„Esemény gyakoriság” mutató súlya: 8

> 6 nap

> 24 óra

≤ 6 nap

> 1 óra

≤ 24 óra

> 10 perc

≤ 1 óra

> 3 perc

≤ 10 perc

> 1 perc

≤ 3 perc

> 15 mp

≤ 1 perc

> 5 mp

≤ 15 mp

≤ 5 mp

0

1.25

2.5

3.75

5

6.25

7.5

8.75

10

Összesen szerezhető pontok száma események gyakorisága kapcsán: 0-80 pont.

2. A kifizetés intervalluma azt jelenti, hogy mennyit kell várni a nyeremény kézhezvételére. Ez hasonlóan az előzőhöz néhány másodperctől akár több napig is tarthat.

„Kifizetés intervallum” mutató súlya: 6

> 6 nap

> 24 óra

≤ 6 nap

> 1 óra

≤ 24 óra

> 10 perc

≤ 1 óra

> 3 perc

≤ 10 perc

> 1 perc

≤ 3 perc

> 15 mp

≤ 1 perc

> 5 mp

≤ 15 mp

≤ 5 mp

0

1.25

2.5

3.75

5

6.25

7.5

8.75

10

 

Összesen szerezhető pontok száma a "Kifizetés intervallum" mutató kapcsán: 0-60 pont.

3. A Jackpot nevű mutató a rendszerben a főnyeremény nagyságát mutatja, amely sok esetben az előző fordulók, fogadások felhalmozásából alakul ki. Értelemszerűen egy 100 dollár alatti nyeremény sokkal kevésbé csábító, mint mondjuk az egy millió dollár feletti nyeremény.

„Jackpot” mutató súlya: 5

nincs

≥ 0 $

< 100 $

≥ 100 $

< 1.000 $

≥ 1.000 $

< 10.000 $

≥ 10.000 $

< 50.000 $

≥ 50.000 $

< 100.000 $

≥ 100.000 $

< 1 M $

≥ 1 M $

0

1.25

2.5

4

6

7.5

8.75

10

Összesen szerezhető pontok száma a "Jackpot" mutató kapcsán: 0-50 pont.

4. Szintén fontos tényező, hogy mennyi ideig lehet játszani az adott szerencsejátékot megszakítás nélkül. Az 1-2 perces játékok sokkal kevésbé veszélyesek, mint azok, amelyeket akár 3-4 óráig is játszanak megszakítás nélkül. Utóbbi esetben jóval nagyobb a kockázata, hogy a hosszú időtöltés konfliktusba kerül a munka világával és a magánélettel.

Megszakítás nélküli játékidő” mutató súlya: 8

≤ 5 perc

folyamatos játék

> 5 perc

≤ 30 perc

folyamatos játék

> 30 perc

≤ 1 óra

folyamatos játék

> 1 óra

≤ 3 óra

folyamatos játék

> 3 óra

folyamatos játék

0

2.5

5

7.5

10

Összesen szerezhető pontok száma a "Megszakítás nélküli játékidő" mutató kapcsán: 0-80 pont.

5. Kiemelt szerepe van, hogy mekkora eséllyel lehet nyerni egy adott játékban. A 0,1% alatti nyerési esélyt egészen másképpen értékelik a játékosok, mint a 25% feletti nyerési valószínűséget (például minden negyedik szelvény nyer).

„Nyerési esély” mutató súlya: 6

0%

> 0 %

≤ 0,1 %

> 0,1 %

≤ 0,5 %

> 0,5 %

≤ 1 %

> 1 %

≤ 5 %

> 5 %

≤ 10 %

> 10 %

≤ 25

> 25%

0

1,25

2.5

4

6

7.5

8,75

10

Összesen szerezhető pontok száma a "Nyerési esély" mutató kapcsán: 0-60 pont.
 

6. Szintén befolyásol, hogy mennyire könnyen elérhető egy szerencsejáték. Ebből a szempontból sokkal nagyobb kockázatúak azok a játékok, amelyek online elérhetők, mint azok, amelyekért adott esetben több, mint száz kilométert kell utazni, illetve ilyen szempontból kritikus egy szerencsejáték hálózat földrajzi lefedettsége is.

„Elérhetőség” mutató súlya: 7

Játéklehetőség távolsága

> 100 km

Játéklehetőség távolsága

> 25 km  to 
≤  100 km

Játéklehetőség távolsága

> 10 km to 
≤  25 km

Játéklehetőség távolsága

> 1 km  to 
≤  10 km

Játéklehetőség távolsága

≤  1 km

Játéklehetőség távolsága otthon / munkahelyen

0

2.5

4

6

7.5

10

Összesen szerezhető pontok száma az "Elérhetőség" mutató kapcsán: 0-70 pont.
 

7. Növeli a szerencsejáték veszélyességét az is, hogy van-e lehetőség egyszerre több játékban is részt venni, több tétet egyszerre feltenni. Ilyen az, amikor a ruletten egyszerre több számot is megjátszunk, vagy az is, hogy az internetes böngészőnk fülein egyszerre több online pókerasztalon is játszunk.

„Többszörös tét / játék lehetősége” mutató súlya: 6

nincs többszörös játék / tét lehetőség

többszörös játék VAGY többszörös tét lehetőség

többszörös játék ÉS többszörös tét lehetőség

0

5

10

Összesen szerezhető pontok száma a "Többszörös tét / játék lehetősége" mutató kapcsán: 0-60 pont.

8.      Szintén hozzájárul egy szerencsejáték veszélyességéhez, hogy hogyan változtatható a tét. Egyrészt ez fix, vagy változtatható nagyságú-e, illetve változtatható nagyságú tét esetén akár korlátlan is lehet-e. Legnagyobb veszélyt azok a helyzetek jelentik egy szerencsejáték-függőség szempontjából veszélyeztetett játékosnak, ha szabadon és korlátlanul tudja változtatni a tét nagyságát.

„Változtatható tét” mutató súlya: 6

nem változtatható / fix tét / összeg

változtatható tétek száma,

tét összege fix

változtatható tétek száma,

tét összege korlátlan

0

5

10

Összesen szerezhető pontok száma a "Változtatható tét" mutató kapcsán: 0-60 pont.

9. Talán meglepő, de fontos szerepe van az adott játék kinézetének is. Minél több a látványos, érzékelésünket befolyásoló hang és képi hatás, annál nagyobb kockázatú az adott játék.

„Audiovizuális termékjellemzők” mutató súlya: 4

nincsenek

hang VAGY vizuális effektek

hang ÉS vizuális effektek

0

5

10

Összesen szerezhető pontok száma az "Audiovizuális termékjellemzők" mutató kapcsán: 0-40 pont.

10. A szerencsejátékosok számára valószínűleg nem kell magyarázni a „majdnem nyertem” érzését. Vannak olyan játékok, ahol ez a mechanizmus egyáltalán nem érvényesül, több esetben azonban akár tudatosan is beépítik ezt a szerencsejátékokba (például a játékgépeken az azonos szimbólumok statisztikailag várhatónál nagyobb valószínűséggel való megjelenítése, illetve egy kaparóssorsjegynél az azonos számmal kezdődő pénzösszegek egymás mellett szerepeltetése).

„Majdnem nyertem” mutató súlya: 6

nem létezik

nem szándékosan létrehozott, csak valószínűségi alapon fordul elő

szándékosan létrehozott, véletlennél gyakoribb esemény

0

5

10

Összesen szerezhető pontok száma a "Majdnem nyertem" mutató kapcsán: 0-60 pont.

Összességében tehát 620 pont gyűjthető a kockázati tényezőkhöz rendelt súlyok és értékek szorzataként. És ezek alapján összesen 5 kategóriába (legalacsonyabb, alacsony, mérsékelt, magas, legmagasabb) kerülnek besorolva az egyes szerencsejátékok.

Eredmény

Kockázati kategória

kockázati besorolás

1 - 124

A

legalacsonyabb

125 - 248

B

alacsony

249 – 372

C

mérsékelt

373 - 496

D

magas

497 - 620

E

legmagasabb

 

(szerk.: a szerencsejátékok kockázatának mérésére használják még a Gamgard nevű értékelő rendszert is. A két rendszer mutatói között számos hasonlóság van. A jelenlegi elemzés amitt készült az Asterig alapján, mert több publikus információ áll erről rendelkezésre).  

Címlapkép: istock / BrianAJackson

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaiddal kapcsolatosan?

Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz!