Korábbi cikkek

Bellai László

  • Hagyomány, innováció és csapatépítés a budapesti Szent István Gimnáziumban

    2019.01.28. | Bellai László

    Országszerte mindössze három-négy középiskola büszkélkedhet azzal, hogy a tanulmányi és felvételi eredményekre koncentráló rangsorokban ugyanúgy a listavezetők közé tartozik, mint a hozzáadott pedagógiai értékek alapján összeállítottban. Ezek egyike a Városligetre néző szecessziós épületben működő, közel százhúszéves Szent István Gimnázium. A műszaki egyetem legfőbb utánpótlásbázisának számító, ugyanakkor a nívós diákszínjátszást és kóruséletet is támogató, sportban kiemelkedően eredményes intézmény igazgatójával és tanáraival beszélgettünk.

  • Campus Tolnában – felzárkóztatás és tehetséggondozás a bonyhádi evangélikus gimnáziumban

    2018.11.14. | Bellai László

    Száztizenhárom településről mintegy hétszázan tanulnak a hajdani diákja, Petőfi Sándor nevét viselő intézményben. A város szívében, parkosított környezetben, egy helyen van az iskola és a kollégium, körülöttük japánkert, focipálya és Magyarország második legnagyobb fedett atlétikacsarnoka. A gyerekek közel fele kollégista, jellemzően a térség aprófalvaiból érkeznek, nem csekély számban hátrányos helyzetű családokból, de Budapestről és a határon túlról is jelentkeznek a tanulmányi és sportsikerei miatt elismert gimnáziumba. A hozzáadott pedagógiai érték alapján jól teljesítő középiskolákról szóló sorozatunk folytatódik.

  • LEGO-robotok az Ökoiskolában – élménypedagógia a sümegi Kisfaludy Sándor Gimnáziumban

    2018.05.04. | Bellai László

    Több mint ötven környékbeli kistelepülésről, de távolabbi megyékből is vonz diákokat a Veszprém megyei középiskola. Kevés helyen valósul meg ilyen kreatív kapcsolódás múlt és jövő között, mint ebben a százhatvanegy éves tanintézményben. Az öregdiákok támogatására is épül az a tapasztalati tanulás módjait kereső, gyerekközpontú tanári munka, melynek révén a hozzáadott pedagógiai érték alapján országos szinten negyedik a gimnázium.

  • A legnagyobb jutalom a sikerélmény – versengés és barátság a Lehel Vezér Gimnáziumban

    2018.03.14. | Bellai László

    Noha nem kíván több lenni, mint a Jászság legjobb gimnáziuma, a „pedagógiai hozzáadott érték” alapján készült rangsorban országos második a jászberényi középiskola. Mivel érhették el pedagógusaik ezt a kiemelkedő eredményt? Van négyosztályos és nyelvi előkészítővel kiegészülő ötosztályos képzésük, a rendszerváltás utáni fő kitörési pont ugyanakkor a nyolcosztályos oktatás bevezetése volt. A természettudományos és idegen nyelvű profil sikerei mellett az általános műveltség elmélyítésére törekvő Lehel Vezér Gimnázium tanárai talán arra a legbüszkébbek, hogy az egészséges versenyhelyzetekben edződő diákjaik testvérként segítik egymást.

  • A pedagógia: élmény. Hogyan tanítanak az esztergomi Dobó Katalin Gimnáziumban?

    2018.01.27. | Bellai László

    A „pedagógiai hozzáadott érték” alapján néhány éve készített listában első helyezett lett az esztergomi Dobó Katalin Gimnázium. Diákjai kiemelkedően szerepelnek a tanulmányi versenyeken, nyelvvizsgákon és a felsőoktatásba is nagy arányban jutnak be, elsősorban műszaki-, orvosi- és természettudományos szakokra. A „reálos versenyistálló” sztereotípiája egy sokszínű, igényes iskolát rejt pezsgő közösségi élettel, motivált diákokkal és kreatív pedagógusokkal. Mit tesznek a tanárok, hogy inspirálják a gyerekeket, hogyan teremtenek jó kapcsolatot velük? Mitől ilyen kiemelkedő náluk a pedagógiai hozzáadott érték? Bellai László írása. 

  • „A függő boldogságkereső ember, aki rossz eszközöket választ”

    2017.09.10. | Bellai László

    Dudits Dénes húsz éve absztinens, felépült szenvedélybeteg. Függővé vált sorstársait segíti a leszokásban és a visszaesés elkerülésében. Kezelési gyakorlatának központjába a múlt elemzése helyett a tudatos érzelemszabályozást helyezi. „A közös élmény a szülővel, ami a komfortzónán kívül van, nagyon nagy érték” – hangsúlyozza. Hogyan adja át ő tapasztalatait gyermekeinek? Milyen gyakorlati tippeket tud kapni egy szülő az ő példájából? Bellai László írása

  • Lefekszünk egymással? Burkon kívüli témahét egy budai iskolában.

    2017.05.04. | Bellai László

    Ki vagyok én 15 évesen? Mit lát egy fővárosi gimnazista a vidéki romák életéből? Mikor feküdjél le valakivel? Ezeket a korántsem hétköznapinak mondható kérdéseket feszegetik az Alternatív Közgazdasági Gimnázium témahetén.

  • Alkohol az osztálykiránduláson

    2017.04.21. | Bellai László

    Hiába tilos kiszolgálni kiskorút, a fogyasztóvédelmi statisztikák szerint ezt minden harmadik helyen megteszik. Egy bizonyos életkor után, és ez egyre korábban jelentkezik, az osztálykirándulásokhoz is hozzátartozik az alkohol. A kamaszok egyre szélesebb körére jellemző a rendszeres – gyakorta mértéktelen – italfogyasztás. Mit tehet a tanár, aki a merev tiltás helyett a szemlélet formálására törekszik, és szeretné megőrizni a fiatalok bizalmát? Kap-e szakmai támogatást ehhez? Ezeket a kérdéseket jártuk körbe néhány budapesti és vidéki pedagógus segítségével.

  • Tőlünk Nektek – élménypedagógiával a nehéz életkezdésű gyerekekért

    2017.04.18. | Bellai László

    Hogy lehet segíteni a nehéz körülmények között nevelkedő gyerekeknek, hogy önbizalommal, felszabadultan kezdjék felnőttéveiket? Hogy a vágyaiknak megfelelő munkahely és családi élet felé tett első lépéseik sikerélményt hozzanak? Ezekre a kérdésekre ad választ, támogató impulzusokat az Élményakadémia „Tőlünk Nektek (TN)” elnevezésű programja. Az outdoor, tapasztalati tudásformákról, az önkéntesség személyiségformáló hatásairól, a nehéz életkezdésű fiatalok vágyairól és lehetőségeiről, Bárnai Árpáddal, a TN egyik ötletgazdájával beszélgettünk.

  • Karácsonyi koccintás - mintát a tetteinkkel adunk

    2016.12.24. | Bellai László

    Az év végi ünnepek a baráti és rokoni látogatások, a lazulás, kikapcsolódás időszaka. Ilyenkor még ott is előfordulhat, hogy egy-egy családtag vagy vendég „elázik”, ahol ez ritka esemény. Hogyan beszéljünk az alkoholfogyasztásról gyerekeinkkel, mit mondjunk nekik, hogy felfogják a mértékletesség értelmét, felismerjék a függőség veszélyeit, mégse gondolkodjanak megbélyegző leegyszerűsítésekkel a témáról? Hogyan segíthetünk? A szülők, a környezet és az iskola szerepéről beszélgettünk szakértőinkkel.