Korábbi cikkek

KZ

  • „Hiányolnak a diákok, amikor nem vagyok ott” – Csak boldog pedagógus nevelhet boldog gyereket

    2018.04.27. | KZ

    Miért fontos, hogy a pedagógusok boldogok legyenek? Ez legfeljebb nekik fontos – gondolhatnánk. Kun Ágota és Szabó Anett kutatása arra világít rá, hogy ez messze nem így van; sokkal több múlik rajta mindannyiunk számára.

  • Agyi jutalmazó központ – az öröm kémiája

    2018.04.20. | KZ

    Boldogság, öröm, eufória… kellemes, mindenki által folyamatosan vágyott állapotok. Kellemesek, és egyben rejtélyesek. Mert bár általában tudjuk mihez kötni, mitől vagyunk épp jó kedvűek, azzal kevesen vannak tisztában, hogy mi történik eközben a testünkben. Igen, a testünkben, mert noha az eredmény egy lelki jelenség, az egész a biokémiával kezdődik.

  • „A pedagógus személyes jólléte legalább olyan fontos, mint a teljesítménye” – dr. Kun Ágota

    2018.02.27. | KZ

    Ha a pedagógusok problémáiról van szó, leggyakrabban a fizetési viszonyokat emlegetjük. Pedig – mint egy kutatás most rávilágított – nem ez az elsődleges, ami tanítóinknak, tanárainknak hiányzik, hanem az erkölcsi elismerés. Ma már vannak államok, ahol létezik Boldogságügyi Minisztérium, boldogságminiszter; léteznek „chief happiness officer” pozíciók világszerte, van már GHI – Gross National Happiness Index is a GDP mellett… itthon mégsem elismert humán érték az egyéni jóllét. Szívesen változtatna ezen dr. Kun Ágota, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Ergonómia és Pszichológia Tanszék adjunktusa, a Pozitív Munka-pszichológia kutatócsoport vezetője, akit a témát feltáró kutatásáról kérdeztünk.

  • Trendkutatás – Így látják egymást a generációk

    2018.02.19. | KZ

    „Mások ezek a mai fiatalok. Mások, mint mi voltunk” – állapítjuk meg néha. Ám nem kell, hogy ez értékítéletet is jelentsen. Ha mások, akkor tanulni is tudunk tőlük, és persze jó lenne, ha ők is meghallgatnának minket. Ehhez azonban először is meg kell ismernie egymást a generációknak. Ezt a célt szolgálja dr. Törőcsik Mária és munkatársainak kutatása.

  • „Mindenki jó valamiben” – Csoportmunkában eltűnnek a különbségek

    2018.02.07. | KZ

    Több magyar iskolában is használják az úgynevezett „Komplex Instrukciós Program”-ot. Akik ezzel a módszerrel dolgoznak, hisznek abban, hogy mindenki jó valamiben. Az egész társadalom nyer vele, ha kiderül, mi az, és sikerül ennek eredményét másokkal is megosztani.

  • Mennyi időt töltenek a gyerekek képernyő előtt?

    2017.10.31. | KZ

    Rengeteget beszélünk arról, hogy a gyerekeknek mennyit szabadna tévézniük, mobilozniuk, tabletezniük. De az igazság az, hogy nem nagyon sikerül nekünk felnőtteknek kordában tartanunk ezt. Nézzünk szembe a tényekkel: pontosan mennyi időt is töltenek a tizennyolc év alattiak különféle képernyők bűvkörében? KZ írása.

  • Boldogságföldrajz: mitől boldogok a magyarok?

    2017.09.10. | KZ

    Egyik előző cikkünkben a dánok boldogságával foglalkoztunk, mert egy kutatássorozat tanulságai alapján ők a legboldogabbak. Lássuk mi a helyzet Magyarországon. Melyik megyében élnek a legboldogabbak? A személyes boldogságunkban a körülmények sem elhanyagolhatóak, de sok minden rajtunk is múlik – ezt mutatják a legfrissebb kutatások. KZ írása.

  • „Nincs két egyforma nap, nincs két egyforma gyerek” – Tippek és trükkök mindenkinek nagycsaládosoktól

    2017.09.08. | KZ

    Akinek több gyermeke van, az vajon többféle nevelési problémával találkozik? Nagyobb gyakorlattal segít elkerülni a tévutakat? Három-, öt- illetve hétgyermekes családokat kérdeztünk a mindennapjaikról, és arról, szerintük a nagycsalád masszívabb megtartó erő lehet-e, ha valakivel „gond van” – legyen szó kamaszkori veszélyekről, lelki problémákról vagy épp függőségekről. KZ írása

  • Újraírni egy család történetét – A függőségi lánc megszakítható!

    2017.09.08. | KZ

    Mindannyian önálló személyiségek vagyunk, ám ez nem jelenti azt, hogy függetlenek is. Családba születünk, sok-sok generáció alkotta lánc egy apró szemeként, és ahogy fejlődünk, úgy növünk bele számos közösségbe. Nem különülhetünk el tehát másoktól, ahogyan az esetleges függőségünk sem elszigetelten alakul ki. Ez az intervencionista terápia alapgondolata, amely módszer abban segít, hogyan meríthetünk erőt felmenőink sikereiből, hozzátartozóink szeretetéből, feltéve, ha tudunk róluk. KZ írása.

  • Holtpont és továbblépés: kinek az életét éled?

    2017.05.19. | KZ

    Gyakran halljuk a jó tanácsot: Lelki gondod van? Fordulj szakemberhez! De mi a helyzet akkor, ha épp az a gond, hogy nem tudod, mi a gond? Csak azt érzed, hogy nem érzed jól magad a bőrödben, nem tudod, mire is vágysz? Sőt, nem is igazán érdekel semmi… Mit tanácsol a szakember azoknak, akik holtpontra jutnak?