Korábbi cikkek

Mihalicz Csilla

  • Hol ér véget a tanár-diák viszony, és hol kezdődik a visszaélés?

    2019.11.10. | Mihalicz Csilla

    Kié a felelősség, ha a tanár túl sokat ad és túl sokat kér? Mit okoz ez a gyerekben? És mit tesz mindez azzal a kicsi, zárt közösséggel – egy zeneiskolában -, ahol mindenki néz, de nem lát – mert nem akar vagy nem mer? Mi lesz azzal, aki viszont mer? Ezek a kérdések tolulnak föl a nézőben a november közepétől a mozikban látható Szép csendben című film kapcsán, és ezekről beszélgettünk Nagy Zoltán rendezővel, akinek ez az első nagyjátékfilmje.

  • ADHD-s gyerekek, akiket az iskolarendszer távoli bolygóról idetévedt ufónak nézhet

    2019.11.10. | Mihalicz Csilla

    Az ADHD olyan, mint a tök. Tökből van hosszúkás meg gömbölyű, sárga, piros meg sötétzöld, édes és savanykás, díszes és dísztelen. Egy valami állandó: a „tökség”. Ezzel a hasonlattal az ADHD-Magyarország Alapítvány (https://www.adhd-magyarorszag.com/) konferenciájának egyik előadója kívánta érzékeltetni, hogy a tudások és tapasztalatok megosztásának küldetése teljesíthetetlen, de annál fontosabb. Aki a négy betűvel jelölt spektrumzavarhoz útmutatót szeretne kínálni szülőknek, pedagógusoknak, az bizony bajban van. Még nagyobb bajban vannak a kis „tökök”, akiket az iskolarendszer hol dinnyének néz, hol meg valami távoli bolygóról idetévedt ufónak, szomorú-ideges tehetetlenségében. Néhány tudásmorzsát fölcsipegettünk ezen a konferencián.

  • "Nekünk is az a legfontosabb, hogy szakszerűen, tűpontosan úgy avatkozzunk be, ahogyan kell." - Beszélgetés a Kontroll nélkül című filmről 2. rész

    2019.11.09. | Mihalicz Csilla

    A néző torkát egyre súlyosabban fojtogatja valami nagyon összetett érzés: szánalom, féltés és félelem. Nézi tehetetlenül egy kislány egyre szélsőségesebb vergődését és tombolását a filmvásznon. A felnőttek, akik segíteni szeretnének neki, sorra dőlnek ki mellőle, és adják föl. Így marad végképp magára önkontroll és kontroll nélkül. Pedig még csak kilenc éves. Uray Gergely gyermekvédelmi szakemberrel beszélgettünk arról, miféle csapdák leselkednek azokra, akik segítőként foglalkoznak családjukból kiemelt gyerekekkel. És arról, hogyan lehet egy problémára tűpontosan célozni.

  • A kislány, aki nem kellett senkinek - Beszélgetés a Kontroll nélkül című filmről 1. rész

    2019.11.09. | Mihalicz Csilla

    A néző torkát egyre súlyosabban fojtogatja valami nagyon összetett érzés: szánalom, féltés és félelem. Nézi tehetetlenül egy kislány egyre szélsőségesebb vergődését és tombolását a filmvásznon. A felnőttek, akik segíteni szeretnének neki, sorra dőlnek ki mellőle, és adják föl. Így marad végképp magára önkontroll és kontroll nélkül. Pedig még csak kilenc éves. Uray Gergely gyermekvédelmi szakemberrel beszélgettünk arról, miféle csapdák leselkednek azokra, akik segítőként foglalkoznak családjukból kiemelt gyerekekkel. És arról, hogyan lehet egy problémára tűpontosan célozni.

  • Mire tippelne, mi lehet a magyar középiskolások három legkedveltebb tudatmódosító szere – az alkohol után?

    2019.11.01. | Mihalicz Csilla

    Idén is megismételték a négyévente végzett ESPAD (European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs: http://www.espad.org/purpose-methodology) vizsgálatot középiskolás fiatalok körében. A kutatók a dohányzásra, az alkohol- és a drogfogyasztásra, valamint a szabadidő eltöltési szokásokra kérdeztek rá. A korábbi (2015) vizsgálat (http://www.espad.org/country/hungary) az európai átlagnál magasabbnak találta (3 százalékkal) a magyar fiatalok 30 napon belüli alkoholfogyasztását, különösen az egyszerre nagy mennyiségben való „rohamivást”, valamint a dohányzást (8 százalékkal). Az ESPAD hazai kutatásvezetőjét, Elekes Zsuzsanna szociológust - a Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézetének igazgatóhelyettesét - a legújabb, egyelőre még feldolgozás alatt álló vizsgálat közben szerzett benyomásairól kérdeztük.

  • ADHD-kisokos

    2019.09.30. | Mihalicz Csilla

    Magyarországon az utóbbi évtizedekben kutatják kiemelten, hogy - pszichológiai, pedagógiai és gyógypedagógiai szempontból – mi lehet az oka annak, hogy gyermekek és fiatalok normál, nemritkán magas intelligenciájuk ellenére az iskolai tanulásban és közösségi és családi beilleszkedésben súlyos zavarokkal küzdenek. Ezeket a „nevelhetetlennek” mondott – leginkább négy betűvel jellemzett (ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder = figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) gyerekeket épp a probléma ismeretében történő tudatosan és következetes nevelés tudja megóvni az életveszélytől, amibe magukat és környezetüket nap mint nap sodorják.

  • Kudarcról kudarcra – avagy, mi történik a hiperaktív gyerekekkel a „normál” iskolai osztályokban?

    2019.09.30. | Mihalicz Csilla

    Jó esetben az iskolakezdésig kiderül, van-e a gyereknek olyan zavara, amely egy nehezített „karriert” vetít előre az oktatási rendszerben. Vajon kell-e aggódniuk azoknak a szülőknek, akik gyermekükön a hiperaktivitással, túlzott impulzivitással és koncentrációzavarral leírható ADHD-érintettség jeleit észlelik? Beadhatják-e nyugodt szívvel a sarki általánosba, vagy ezzel kudarcoknak teszik ki őt és magukat – ezt kérdeztük Dr. Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológustól*. És mit tehetnek azok, akik már megjárták a hadak útját, és kudarcot kudarcra halmoztak?

  • ADHD teszt felnőtteknek, kamaszoknak

    2019.09.15. | Mihalicz Csilla

    Az ADHD olyan, mint a jéghegy, írja a fejlődéslélektannal foglalkozó gyermekgyógyász Mark Bertin. A víz felett az emberek koncentrációzavart, impulzivitást, hiperaktivitást, érzelemkezelési zavarokat tapasztalnak. A felszín alatt azonban ott van még egy sor probléma, amit a sérült végrehajtó funkciók okoznak. Az ADHD-t – már csak összetettsége miatt is - rendkívül nehéz azonosítani. Az ADHD teszt, amit most kicsit körüljárunk, elsősorban felnőttek számára készült, és készítőjével, Dr. Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológussal, az MTA TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézetének tudományos főmunkatársával beszélgetünk róla.

  • „Mindig is vágytam rá, hogy valamiben el tudjak teljesen veszni”

    2019.09.08. | Mihalicz Csilla

    Ismeretségi körében - a közösségi oldalakon - nagy felhördülést váltottak ki azok a fotók, amelyeken Harle Vivi több emelet magasságban korlátokon, házfalakon áll kézen. Különösen megdöbbentő teljesítmény ez, ha hozzátesszük, hogy ezeket a mutatványokat egy diákkorában még „figyelemzavarosként” leírt, és nem különösebben sportos lánytól láthatjuk. Aztán ez a két paraméter igencsak megváltozott. Vajon mi szolgáltatta a motivációt egy ilyen változáshoz – erre voltunk kíváncsiak, amikor megkerestük a 27 éves lányt, aki amellett, hogy mozgásfejlesztéssel foglalkozik, lélegzetelállító gyakorlatokat mutat be légi karikáján.

  • „Péter vagyok, alkoholista, 26 éve nem iszom”

    2019.09.05. | Mihalicz Csilla

    Gimnáziumi osztálytársak voltunk Péterrel. Szép, lányos arcú, magányos fiú volt. Mindig hosszú kabátban, lovagló csizmában járt, a tekintete révetegen kóborolt valahol másutt. Nem nagyon láttuk józanul. Miután leérettségiztünk, elterjedt a halálhíre. Talán meg is halt kicsit. „Péter vagyok, alkoholista, 26 éve nem iszom” – így szólal meg hétről hétre abban az Anonim Alkoholisták-csoportban, amelyet másodmagával alapított.