Férfiként a tantra útján

A XX. században a nők kivívták maguknak az egyenjogúságot, a szavazati jogot, a miniszoknyát, a fogamzásgátlót és a G-pontot. Kétségkívül ez a nők forradalmának kora volt, akiknek újra fel kell fedezniük önmagukat. Viszont felmerül a kérdés, hogy míg a nők önmagukat keresték, mi történt ez idő alatt a férfiakkal?

2018.12.19 Hogyan mondjam el neked

Jacques Ferber, L’amant tantrique: L’homme sur la voi de la sexualité sacrée (Tantrikus szerető: Férfiként a szent érosz útján) könyvében találtam meg a kérdéseimre a válaszokat. Mindenkinek szeretettel ajánlom, és – mivel magyar fordítása tudtommal még nincs –, a könyv néhány fontos gondolatát összegeztem az alábbiakban.

A Tantrikus szerető azzal indít, hogy ez nem egy tantra-könyv, hanem olyan mű, amely a férfiról szól, és annak fejlődéséről a tantra útján. Méltán kijelenthető, hogy ezt a könyvet minden férfinak el kellene olvasnia, és minden olyan nőnek is, aki szeretné megérteni a férfiakat.

Ferber szerint kapcsolati és szerelmi szempontból a férfiak a jin/jang energiaarányával jellemezhetők, de ez nem egy címke, amit a férfira akaszthatunk, hanem inkább egy kiindulási pont, ami megmutatja, milyen irányba kellene a férfinek továbbhaladnia, és mi a személyes fejlődési folyamata. A jin és a jang nem meghatározott értékbeli jellemző, hanem inkább két – egymást kiegészítő – dimenzió.

  12 kép

Forrás: Színek és szavak

A jin és a jang nem egy meghatározott értékbeli jellemző, hanem inkább két egymást kiegészítő dimenzió.

A jang az erő, a bátorság, a magabiztosság, a döntéshozó képesség, a cselekvés, a ráció, míg a jin a fogékonyság, a kapcsolat, a befelé fordulás, az érzések, az intuíció és az önátadás dimenziója. Így vannak jang-férfiak (erős jang, kevés jin), jin-férfiak (kevés jang, sok jin), gátlásos férfiak (kevés jang, kevés jin) és tantrikus férfiak (sok jang, sok jin).

A jang-férfi:

A jang-férfi erejében telt. Nincs erekciós problémája, jól érzi magát a férfiminőségében, magabiztos férfi. Szereti a nőket, és a nők érzik a benne rejlő férfierőt, ezért vonzódnak hozzá. Bátor, tud dönteni, és határozottan cselekszik. Az élete egyetlen terv vagy szenvedély körül zajlik. Szereti más férfiak társaságát, a csapatsportokat és a férfias versengést. Inkább aktív személy, mint meditatív, inkább szervezőjellem, mint művész.

A szerelemben erős, szenvedélyes, de mivel többnyire a saját gyönyöre érdekli, sokszor észre sem veszi, hogy hajlamos a nőt a gyönyör tárgyának tekinteni, ami természetesen nem tetszik a nőknek, még akkor sem, ha vonzódnak hozzá. Néha „zsákmányként” tekint a nőre, akit meg kell szerezni, mint a gyönyör tárgyát, ezzel is bizonyítva önmagának a férfiasságát. Emiatt pedig nehezen tud igazi szerelmi kapcsolatot teremteni. Sokszor a nők próbálják ezt a férfit, kisebb-nagyobb sikerrel a szíve felé vinni, és az élet is hozhat olyan helyzeteket, amelyek célja: kihozni a „páncéljából” és a „macsó” szerepéből ezt a férfit. A tantrikus út viszont nagyon előnyős ennek a férfinak, ha sikerül megnyílnia egy igazi szerelmi kapcsolat felé, és erősíteni a jin-oldalt, ami lelki gazdagsággal ajándékozza meg.

A jin-férfi:

A jin-férfi éppen az ellenkezője a jangnak, inkább a belső kapcsolat, mint az önkifejezés az erőssége. Néha kissé gátlásos, nehezen indul el, nehezen kezdeményez, és nem találja a helyét a világban. Sokszor az álmaiba menekül, mást képzel magáról, mint ami, viszont lelkiekben gazdag. A jin-férfi előnye, hogy tud kapcsolatban lenni, képes meghallgatni a másikat, és a szívére összpontosít. Mivel nehezebben tudja önmagát kifejezni, kifejlesztette magában azt a képességet, hogy előre megérzi a számára nehéz vagy kínos helyzeteket, és azokat óvatosan elkerüli. Ezt a képességet nem jó tulajdonságként, inkább hiányként, tehetetlensége bizonyítékaként érzi. Csak akkor válik tudatossá a saját értékeivel kapcsolatban, amikor felébreszti magában a jang-oldalt. Ilyenkor mindaz, amit nem szeretet magában, kinccsé válik a fejlődése útján.

A jin-férfi szereti a gyermekeket, az otthont, van művészi érzéke, érzékeny lélek.

Ha túlzottan jin (mert ez csak az „adagolás” kérdése), akkor tagadja a belső erejét, ami a háttérből kezd megnyilvánulni, néha manipuláció formájában. A magatartását meg is magyarázza: ő lesz az erőszakmentesség apostola, a buddhizmus és a keleti spiritualitás híve, aminek az alapja a szeretet – azért, hogy ne kelljen a jang erejével szembesülnie. A jin-féfival gyakran találkozhatunk a spirituális körökben, önfejlesztő tanfolyamokon, jóga- vagy tantra-csoportokban, felismerhető az érzelmes megnyilvánulásairól.

A jin-férfi sokszor összetéveszti az erőt az erőszakkal. Mindazt, ami az önkifejezést jelentené, összekeveri az agresszivitással, ezért kerüli például a kemény sportokat. Voltaképpen a problémája a férfierejébe vetett hit, és az önértékelés hiánya (ezért lehetnek akár erekciós problémái is).

Sokszor a jin-férfi jang-nőt választ párnak, ezzel is egyensúlyozva a hiányzó jang-oldalát. A nő kockázata a jin-férfival, hogy átalakulhat az anyjává, és a férfit inkább a fiaként fogja kezelni, mint férfiként. A szerepek felcserélődnek, és mindkettejük fejlődése lelassul, egészen addig, amíg helyreállítják a helyes polaritást – több jang a férfiban, több jin a nőben.

A megoldás ennél a férfinál a harcos útja: legyen erős, férfi, érezze a „tökeit”, és a lényében lévő férfienergiát, valamint szabaduljon meg az anya-nő képtől. Számára a tantra nem elég, férfias tevékenységeket kell végeznie: küzdősportok, túrázás a természetben, sportolás stb., hogy visszanyerje a polaritását.

A jin-férfi nem azt jelenti, hogy nőies, hanem azt, hogy még nem találta meg a belső erejét. Amint megtalálja, észreveszi, hogy mindig is ott volt benne a jang-férfi, akit addig figyelmen kívül hagyott.

A gátlásos férfi:

A gátlásos férfinál a jin- és a jang-oldal is gyengén fejlett. Olyan, mintha egyhelyben állna, sokszor a technika jobban érdekli, mint például a sport vagy a művészet. Legtöbbször csak egy bizonyos területhez kötődik a szenvedélye. Félénk, csak a gépek, a technika, a tudomány érdekli. Néha olyan, mint egy elefánt a porcelánboltban. Ettől eltekintve lehet akár nagyon intelligens lángelme is.

A gátlásos férfi esetében a fejlődési út sokkal bonyolultabb, mert mind a két polaritást meg kell találnia. Kezdetben jó, ha igyekszik megnyílni egy szerelmi kapcsolat felé, legyen mersze elkezdeni a folyamatot. Majd szedje össze a bátorságát, hogy kilépjen az árnyékból az életbe és megmutassa igazi valóját másoknak. Hagyjon fel az kisebbségi komplexusával vagy akár a nagyzolási vágyával. Végig kell mennie mind a két úton, a jin- és a jang-férfi útján egyaránt. Kezdetben pedig fontos, hogy „visszatérjen” az intellektuális szférából a testbe, végezzen testmozgást, érzéki gyakorlatokat, amelyek segítenek neki félretenni a félénkséget és a „páncélt”.

A tantrikus férfi:

A tantrikus férfi a kiteljesedett férfi, akinél a jin és a jang egyensúlyba került, képes megnyílni a nő felé anélkül, hogy ezzel csökkentené a férfiminőségét. Minden férfi tantrikus férfivá válhat, ehhez csupán az kell, hogy érezze a férfierejét, legyen jelen a szerelmi kapcsolatában, legyen férfi, és ugyanakkor hallgasson a szívére is.

A férfinak ahhoz, hogy kiteljesedjen, éreznie kell a férfierejét, legyen jó kapcsolata a lingamjával (a nemi szervével), és érezze, hogy az hozzá tartozik. Érezze, hogy felébreszti és uralja azt a belső férfierőt, ami hatalmas, mégis építő jellegű, és segíti a férfi teremtő munkáját. A feminista mozgalmak erőszakos férfiakat elutasító magatartásának hatására, sok férfi összetéveszti az erőt az erőszakkal, ezért pszichésen „kasztrálta” magát, hogy inkább ilyen legyen, mint hogy erőszakossággal vádolják. Azt mondták a férfinak, hogy merjen elérzékenyülni, vállalni a könnyeit, és persze nincs semmi baj ezzel, egészen addig, amíg az elemi, hősies, génjeibe írt férfierőről meg nem feledkezik.

A férfiban hatalmas erő van, de csak akkor, ha felébreszti, és a nők is valójában ezt a csodálatos férfierőt vágynak megérezni a férfiban, ez a férfiminőség kiteljesedési pontja. Ez a természetéből adódik, ez az egyensúly, a férfinak kell erősebbnek lennie, mert a nőhöz viszonyítva, ő a jang-elv.

Szerelmi kapcsolatában az a férfi, aki tudatában van a saját férfierejének, képes meghallgatni a nő vágyait, és igazán akarja, hogy „szerelmi táncba” lépjen vele. Ha ez nem történik meg, akkor természetes hajlama lesz arra, hogy a nőt tárgynak tekintse, akinek ki kell elégítenie az ő vágyait, mint egy felfújható guminőnek. A nő, aki elfogadja ezt a képet, igyekszik átváltozni szexi lénnyé, hogy megfeleljen az elvárásoknak. A férfi és a nő találkozik, de az együttlét egyiknek sem ad eksztázist.

Sajnos sok férfi nem tudja, hogyan lehet másként is szeretkezni. A lelki sérülések és a kor társadalmi mentalitása miatt sok férfi nem sejti, hogy van más megoldás is, és sokkal többet kihozhat a szexualitásából, megismerheti az eksztázist és a szerelmi-lelki beteljesülést egy szeretett nővel. Nem mindegy, hogy az ember gyorsétteremben vagy egy gourmand vendéglőben ebédel, mind a két esetben eszik, de a kulináris élmény teljesen más. Ha pedig valaki egész életében csak gyorskaját evett, nehezen tudja elképzelni, mennyi gyönyört adhat, ha lassan és szépen élvezi végig a kiváló étterem által kínált kivételes fogásokat. Így van ez a köznapi, megszokott szeretkezési móddal és a tantrikus szerelmi eksztázissal is.

Bármelyik férfi tantrikussá válhat, mivel itt lelki tulajdonságokról van szó, mégis szükséges az erre való felkészülés és a gyakorlás, akár a hangszeren való játszásnál vagy a sportnál. Mindenki tud szaladni vagy ugrálni, de csak azok a profi sportolók, akik rendszeresen szaladnak, gyakorolnak és tanulnak.

Ahogy említettem, ez a cikk Jacques Ferber: L’amant tantrique: L’homme sur la voi de la sexualité sacrée című könyve alapján készült. További részletes útmutatóért érdemes elolvasni az eredeti könyvet

A cikk eredetileg a Színek és Szavak oldalon jelent meg.

Címlapkép: istock / mustafagull

Neked is kérdésed van gyermekeddel, diákoddal, társaiddal kapcsolatosan?

Keress minket bizalommal!

Tovább a szakértőkhöz!